السبت، 2 فبراير 2008

عن الكبل و النت

كان ياما كان في سالف العصر و الأوان طالب اسمه كده سبونسر...الطالب ده أتخنق من كل أنواع النت .. التليفون و الوصله .. وقرر يستقل بنفسه و نزل إشترى راوتر و مد شويه أسلاك مع الجيران ...و كل ما الجيران يشوفه يشكروه .... وهو يا عيني كان مذلول .... الطالب ده كان بيحلم باليوم إللي يخلص فيه الإمتحانات علشان يجرب الإختراع الجديد ... يوم ورا يوم الإمتحانات إللي خلصها و شطب عليها بتزيد .... لحد ما وصل ليوم الخلاص
رجع سبونسر للبيت متعطش لتجربه النت .. و فعلا فتح أي موقع بسرعه ... و قعد يومين ورا بعض ينزل أغاني و يفتح الفيس بوك .... لحد ما حصلت الصدمه
التوقيت ... الساعه سبعه صباحا
enter
.
.
.
.
.
page can not be found
و توالت المحاولات العقيمه لحد الساعه تسعه صباحا .... لحد ما زهقت روحت جايب الموبايل و رانن لمتولي الجينيس بتاعنا ... راح رادد الرنه
الحمد لله ... متولي صاحي
جريت على تليفون البيت و أتصلت به : صباح الفل يا ميتو و النت قاطع مش عارف لييييييه ؟
بعد سلسلة أخرى من المحاولات العقيمه أتضح أن العيب من الشركه مش من عندي
أتنفخت و نمت
و أنا بفر في التلقزيون لقيت خبر عن إنقطاع كبل نت يصل بين مصر و إيطاليا
رحت رايح لكلاوي .... أقصد متولي ... : يا واد النت قاطع عندك ؟
نفى ذللك تماما
قلت بس يبقى أكيد الكبل إللي أتقطع ده كان جاي من إيطاليا على بيتنا عدل
يوميها بالليل قابلت الجينيس و سمسم
و حكولي قصه الكبل إللي أتقطع
و شرحولي إيه اساسا الكبل ده .... ووضحولي أن قطره تقريبا بحجم العماره
ففهمت أن الكبل ده مش عندي بس ده عند دول بحالها
كل الناس بتخمن ... زلزال بحري .... تحرك صفائح الكره الأرضيه ... كلام جامد كتير
بس أنا معايا الحل
الكبل ده أتقطع علشان الطلبه بقوا في أجازه .... و الطالب لما يبقى في أجازه لازم يريح مخه شويه
يعني الخلاصه
الكبل ده أتقطع لزوم النكد
و كل كبل و أنتم طيبين

هناك 10 تعليقات:

sa'7so'7te يقول...

انا عارفة الاحساس بالاضطهاد اللى انت حاسه ده
بيقابلنى كتيير

بس احب اقولك
النت مافصلش من عندى
تاتاتااتاااا

break يقول...

ههههههههههههه
يعنى يا كدة
انا كمان النت مفصلش عندى ولا يوم
"وش بيطلع لسانه"

break يقول...

الفصل التانى من القصة مش بيفتح

keda-sponsor يقول...

sa'7so'7te

بتغيظيني بالنت ... الحمد لله اتحسن عندي اليومين

keda-sponsor يقول...

break
أنا ظبطت اللينك بتاع الفصل التاني


مستنين القصه

سلام

Bongo يقول...

النت لما فصل مصر كلها كان هيجرالها حاجه :D
الحمد لله دلوقتي احسن كتيييييييييييير

Nice Blog Btw :)

زى الهوا يقول...

مبروك العودة , بس ليه مش بتشارك علشان نعرف انك رجعت , اما بقى موضوع النت اللى فصل فهى شكلها مؤامرة مش ضد الطلاب لأ اطلاقا , دى ضدك انت بس , مش عايزين يشوفوك سعيد باين , بس سبحان الله فعلا انا برده النت مافصلش , عود احمد تمنياتى بقى بالاستمرار

keda-sponsor يقول...

bongo
الحمد لله

حد النت فصل عنده زي حلاتي

امال ليه بس كله داخل يغيظني

thanx

keda-sponsor يقول...

زي الهوا

الله يسلمك

يعني المؤامره ضدي أنا بس ... أنت كده بتفرحيني زياده

كده أحس أني أنسان فوق العاده

و كالعاده النت ما فصلش عنك

المنحوس هيفضل منحوس حتى لو علقوا على أورته فانوس

سلاااااااااام

مجد الدين يقول...

sponser basha ana 7kayty as3ab mnak ana ebtadeetagazty bsafar wna msh 3ayez asafer wlma rege3t awl mrakebt net 2t3 tany ym 3la tool
kont bshd f sh3ry
wknt mn aktr el nas elly et2tho bl 2t3 dh w kn fe w7ed sa7by bey3'zny
b2en el nt shaghal 3ndo

we b3deen montda shabab s7 kolo kn 3yez ymwtny l2ny kont kateb feltwkee3

el net d5l betna