الاثنين، 6 أغسطس 2007

الفصل الأول : بداية الحكاية


تمهيد

كنت واعدكم البوست إللي فات بفكره مفتريه جديده .... بصوا بقى الفكره إيه ... أنا قلت علشان نزود الترابط بين المدونين و نخلي مدوناتنا كلها مدونه واحده .... قلت أعمل عمل جماعي بينا كلنا

أنا هكتب فصل من قصه ... هيه في الحقيقه قصه كنت كاتبها و أنا في أوله ثانوي ... بس مش هنشرها كامله .... هكتب فصل واحد بس ... و أحط اسم مدون تاني يكتب الفصل التاني عنده في المدونه و في آخر الفصل يبعتها على واحد تالت .... وهكذا .... بإذن الله هيه هتكون 14 فصل علشان الرقم ده بتفائل بيه و إللي هيكتب لازم يكتب باللغه العربيه الفصحى ... و إللي مش عاوز يكتب يحولها لحد تاني من عنده في المدونه ... إيه رأيكوا ؟ .. يلا نبدأ ؟

الفصل الأول : بداية الحكايه

ثلاثه شباب هم ... قتلهم ملل الصيف جابوا أرض الإسكندريه من بحري إلى إبي قير ... لم يتركوا حجر فوق حجر في العجمي ... مترافقون منذ الصف الأول الإعدادي .... إرتادوا نفس الجامعه ... متفاهمون كالأخوه

أولهم هو : ابراهيم ... طويل القامه إلى حد كبير خفيف الوزن إلى حد لا يصدق
ثانيهم : علي ... و له تلك البنية القصيره القويه ... وجسمه مكتنز بالعضلات
و آخرهم : أحمد ... وهو متناسق القوام لا بالطويل أو بالقصير معتدل القامه ... و يمتاز برجاحه عقله و تفكيره العميق

حتى الآن هم شباب عاديين ... فما الذي جعلهم أبطال قصه ... هذا ما يجيء في السطور التاليه

استيقظ ابراهيم في الصباح ... كان في حاله يرثى لها من الملل ... تؤرقه فكره عمل شيء جديد ... و فجأه أثناء تناوله طعام الإفطار خطرت له فكرة جديدة , قد تبدوا بلهاء لكنه استحسنها ... لماذا لا يقوموا بجوله في معالم الإسكندريه الأثرية ... و على الفور ذهب ابراهيم لشحن هاتفه المحمول لألتقاط بعض الصور هناك , ثم ذهب إلى الهاتف ليخبر علي بفكرته التي لم تعجبه ... فقد رأى فيها مللا يدفع المرء إلى الأنتحار ... لكنه وافق بعد أن ذكره ابراهيم بأنه لم يزر تلك المناطق منذ أن كانوا في المدرسة الإعدادية

ارتدى ابراهيم ملابس الخروج و فتح الباب متوجها إلى الشقة المقابلة التي يقطنها صيديقهم الثالث أحمد ... قرع الجرس و عندما فتح الباب ألقى التحيه على أم صديقه ثم ذهب إلى أحمد في غرفته حتى يخبره بنزهتهم المزعومه ... وافق أحمد على الفور ... و كان ذلك متوقعا من شخصية مثقفة مثله

بعد نصف ساعة كان أحمد جالسا خلف مقود سيارته و جانبه ابراهيم و توجها غلى منزل علي الذي كان منتظرهما أمام منزله .

أقترح أحمد أن يذهبوا إلى قلعة قايتباي لأنه رأى أنه تحفة معماريه , كما سمع أنها مليئه بالأسرار ... استحسن صديقيه الفكره ... و انطلق ثلاثتهم إلى هناك


عندما وصلوا إلى البناء الشامخ المهيب , ظهرت لعيونهم وفود السائحين و الباعة البسطاء الذين يعرضون بضائع مصنوعة يدويا

دخل الأصدقاء الثلاثة إلى القلعة ... و أخذ أحمد يحكي لهما ما سمعه عن وجود شبكه من الممرات السرية تحت القلعة و كل هذا الهراء الذي سمعه ... طلب منه علي أن يريح آذانهم من صوته المزعج لأن الله وهبهم أعين يستطيعون الرؤية بها ... كما أنه كان يحمل كتيبا به وصف للقلعة و ما بها لذلك طلب منه أن يلوذ بالصمت

كان ابراهيم و أحمد منبهران بكل شيء ... و تأملا كل الآثار بسعادة بالغة ... أما علي فأخذ يهزأ منهما كعادته ... و أثناء تجولهم طلب أحمد من علي أن يأخذ له صوره مستندا على أحد حوائط القلعة

وقف علي متأهبا لأن يصور على حين وقف جانبه ابراهيم .... و حين استند أحمد على الجدار هبط الجزء الذي كانوا واقفين عليه في الأرض و أنزلقوا في ممر غريب ألقاهم إلى حجرة مليئة بالغبار ... و عندما نهضوا وجدوا الغرفه تضيء بنور متوهج غريب جدا


ما سر هذا النور ؟ ما الذي تقود إليه ممرات القلعة السرية ؟

كل ذلك و أكثر سوف نعرفه في الفصل الثاني بقلم زميلتي في الدراسه إللي ما أقدرش ما أرخمش عايها

Queen eraser

و يارب تعجبكم الفكره و تستمر ....

هناك 25 تعليقًا:

safa7_karmooz يقول...

على فكرة اللعبة دى تحففففففففففففه

ولسه مش قريت اول فصل ..

بس احب احجز دورى بعد كويين...

بس الفكرة بتاعتك مش مفتكسه اوى :D

فى حد سبقك وعملها

http://elle3ba.blogspot.com/

بس العدد كبير هناك 24 مدون ومدونة

عموما يارب الاتنين يبقوا احلى من بعض

انا حاجز مش تنسى بقى

غير معرف يقول...

على فكرة انت مؤذى جامد أوى..
أولا انا فاشله ف الكتابة باللغه العربيه بس مش حكسفك أنا حاحاول فيها و حنزلها البوست اللى جاى ان شاء الله.
و بحب أقول للسفاح انى حمررها عليه ان شاء الله بعد ما أنشر الجزء التانى.

مكنتش أعرف انك بتكتب عربى حلو كده.. أسلوبك حلو و مشوق حضرتك..
ادعيلى ربنا يسهل و تطلع حلوة بعد ما أكتبها.
فكرتك مؤذيه يا مؤذى يا زميلى ف الدراسة.
ياللا بابياى لما نشوف حنعمل غيه ف التهمة اللى حدفتها عليا دى.

شمعة أمـــــل يقول...

بجد فكره حلوه اوى
ربنا يوفقكم وتنجح الفكره
والفصل الاول اسلوبه حلو اوى فى الكتابه
تحياتى

زى الهوا يقول...

حاسة انهم هيقابلوا واحد اسمه مشرط جوه وان ان اااااااااااان ( بكار بكار يابو كف رقيق وصوغير بكار وعيون فنان محتار بكار ) ههههههههههه


بجد بقى فكرة عبقرية حلوة اوى , بس هوه ليه لازم لغة عربية ماكل حد يعبر باسلوبه , بس حقيقى فكرة حلوة اوووووى وممكن كمان كل فترة نعمل استفتاء فى كل مدونتنا عن احسن فصل فى القصة ونشوف مين اكتر اسلوب عجبنا ومين اكتر حد ذهنه سرح لحتة بتجذب , بحييك

keda-sponsor يقول...

سفاحنا الكبير جدا

و غلاوه كل ضحاياك عندك أنا ماشوفت الفكره دي في المدونه إللي أنت قلت لي عليها إلا بعد ما كتبت

عموما أهم حاجه أنت مبسوط ... الواحد برده خايف على رقبته

keda-sponsor يقول...

queen eraser

معلش و الله بس هيه ما تنفعش تيجي في
حد غير فيكي

و بعدين انا فاكر حاجه أنت كنت كتباها باللغه العربيه تقريبا عن البحر و كانت حلوه قوي

و بعدين عندي رجاء إنساني ... ياريت لما تمرريها للسفاح تكوني زنقاه زنقه مهببه ... رخامه يعني ههههههههههه
لأ طبعا أنا ماليش أي دعوه و أنت تعملي اللي عاوزاه

ربنا يوفقك في الفصل التاني ... و أنا حاسس أنه هيطلع أحسن من الأول

سلااااااااااااااااااام

keda-sponsor يقول...

شمعه أمل

و الله أنت اسم على مسمى
وبعدين لما قريت تعليقك على الأسلوب وشي أحمر و قعدت ألعب برجلي في الأرض ... أخجلتيني و الله

ويا رب تكون البدايه عجبتك و تتابعيها معانا

سلاااااااام

keda-sponsor يقول...

زي الهوا

لعلمك هما دخلوا القلعه لما بكار طلع منها على طول

و بعدين لو عاوزاهم يقابلوا واحد اسمه مشرط .... خليهم يقابلوه في الفصل إللي أنت هتكتبيه

هههههههههه

و حلوه قوي فكره الأستفتاء دي ممكن نحاول نعملها ... بس لما نخلص الأول

سلاااااااااااااااااام

Ehab يقول...

الله الله يعني انا هاكتب انهي فصل يا باشا ولا تكون نسيتني ده انا لازم اكتب لحسن اطلع في الممر السري ده واخلصلك على التلات ابطال
طيب اقولك على حاجه لما القصه تتلعبك قوي ابقى ابعتلي الدور عشان انا بحب التحدي في حكاية القصص دي بجد يا باشا فكره تحفه وانا برده زيك اول مره اشوفها اوعى تنساني عموما ممكن تبقى توصيهم يباصولي الكره في ملعبي ومينسونيش
سلاااااااااااااااااام

Ehab يقول...

نسيت اسألك يا ترى مين هيكتب النهايه ولا نخلي كل واحد يكتب نهاية براحته ولا انت تكتب نهايه موحده بما انك اللي ابتديت
سلاااااااااااااااااااااام

keda-sponsor يقول...

شنكوتي بيه

طبعا مانسيتكش... بس أنا ما بحبش أفرض رأيي على حد بس لو قدرت أتوسطلك عند حد فيهم هحاول .... ممكن تعمل زي سفاح كرموز و تتفق مع اللي هيكتب الفصل الجاي

بس بإذن الله هتوصل لك

و بالنسبه للنهايه كنت بفكر أني أكتبها ... بس اللي هيكتب الفصل ال14 هو إللي هيقرر .... أنا خلاص كده .... هتابع إللي هيحصل زي زيكو بالضبط

بس أنا فرحت قوي أن اللعبه عجبتك

سلااااااااااام

اسكندراني اوي يقول...

تحياتي على الفكره الحلوه
وزي ما قالك السفاح الفكره عند اميره البلطجيه من زمان واحنا شغالين فيها
بس احنا شروطنا مش صعبه كده يعني بنكتب باي لهجه مش مشكله
مدونتك حلوه
وبما انك ابو سكندر برضه انا ضيفتك عندي مع الاسكندرانيه

اما القصه فيبدو انها ستكون جميله ومشوقه في انتظار المزيد يا بلوجريه

تحياتي

keda-sponsor يقول...

اسكندراني قوي

أنا آسف والله ما كنتش أعرف بس عموما هصلح غلطتي

ده أنت أسكندراني ... يعني على دماغي من فوق

و شكرا على تعليق الذوق


نورتني


سلااااااااااام

break يقول...

انا فعلا شفت الموضوع ده عند اميرة
هيا فكرة حلوة اوى عموما
ربنا معاكو بس انا مليش حس فنى فى القصص خالص هخربها على الاخر
المهم انا جاية بس امسى على البلوج بتاعك
بمهد ل نفسى طريق يعنى عشان البوستات الجاية :)

keda-sponsor يقول...

break

أهلا بيك في البلوج ومنورني

و بإذن الله البوستات الجايه تعجبك

شكرا على مرورك

سلااااااااام

catroz يقول...

ايوه الفكره عجبتنى اوى
انا عايزه ابقى معاكوا بقى
:D

keda-sponsor يقول...

catroz

أهلا بيكي و منورانا .... وبإذن الله هتعدي عليكي

ياريت نشوفك هنا كتير

شكرا على مرورك

سلااااااااااام

sa'7so'7te يقول...

fekra gamda geddan
bs sa3ba f nafsa elwa2t la2en enta momken tebtede elkessa action we 7ad ye2lebha komedy
bs 3moman ana isa hatabe3ha
mmm radde da momken yeb2a met2a55ar 7abbeten bs ana knt msafra we lssa rag3a :)

ابو العربى يقول...

فعلا فكره رائعه او لعبه رائعه
وقصتك مشوقه وهروح اقراء الجزء الثانى

تحياتى

keda-sponsor يقول...

sa'7so'7te

awallan 7amdellah 3la el salamah

thanian mezat el le3ba de enha momken tebda2 be action we ba3den comedy wa hakaza .... el mawdo3 bebqa motanawe3

ahlan beke we menawarane we ya rab t3gebk el qessa kollaha

salaaaaaaaaaam

keda-sponsor يقول...

ضد الظلم

يااااااه واحشني و الله .... وحشيتني تعليقاتك .... و أنا أقول البلوج نور

الحمد لله أن اللعبه عجبتك و يارب الجزء التاني كمان يعجبك


سلااااااااااااام

Mohamed Elshal (shix) يقول...

gamela awy elfekra dy 3ala fekra ana gded fe blogs bas ya tara enta 3arefny?????????????

keda-sponsor يقول...

shix

لو فيه أتنين بالاسم ده أنا أنتحر .... أكيد عارفك

إيه .... كتبت حاجه

هدخل أبص الأول .... و بعدين هعمل أعلان لكل الناس


سلااااااااااام

أحمد سلامــة يقول...

الفكرة ممتاذة جدا
انا قريت الجزء ده بس وهروح اكمل عالجزء التاني اهو
اتمنى ملاقيش نفس الديفو اللي كان في قصة تكملها انت اللي كان فجوة كبيرة في الاسلوب بين كل فصل واخر
بس عموما الفكرة موفقة جدا جدا والتجربة وحدها غاية في الامتاع
تحياتي لكما

keda-sponsor يقول...

أحمد سلامه

أهلا بيك في المدونه ... والحمد لله أن الفكره عجبتك .... وبإذن الله مش هتلاقي فجوه كبيره في الأسلوب علشان كلنا لينا نفس الخلفيه الثقافيه تقريبا

بإذن الله بقيه الفصول تعجبك

نورتني

سلاااااااام