الأربعاء، 29 أغسطس 2007

الظلم وحش قوي


الموضوع ده جه في بالي و أنا واقف في بنزينه بغسل العربيه من آثار المصيف ... ببص على صاحب العربيه إللي جانبي ... أتدور و بص لي .... طبعا ماعرفنيش .... بس أنا عرفته ... وحسيت أنا كل الدم إللي في جسمي طلع دامغي و ضغطي علا .... الراجل إللي كان واقف جمبي ده كان مدرس إنجليزي في مدرستي الإعدادي ... دخل مره الفصل عندنا حصه إحتياطي .... وإيه إللي حصل .... إللي ورايا عمل صوت يضحك ..... أنا كنت نايم في الفصل ... لقيته بيقومني ... وعمال يضرب فيا ... أحلف له أني معملتش حاجه كمل ضرب ... تقول وقع في إيده إسرائيلي ؟ ... قعد يضرب فيا روحت البيت إيدايا وارمه و ضهري ... بقيت كل ما أشوفه أدعي عليه

مرت السنين ... ونسيت الراجل البارد ده لحد يوم البنزينه .... قعدت أبص له و نفسي أروح أضربه على أساس أني دلوقتي أطول و أقوى منه بكتير .... بس ما قدرتش .... و أنا بفكر كنت متنح فيه ... لقيته بيبصلي و بيضحك .... بيحسب نفسه كان أستاذي ولا حاجه ... كان نفسي أروح أقول له منك لله أنت ضربتني ظلم و أنا عمري ما هسامحك حتى بعد ما تموت .... بس برده مقدرتش ... أنا لما شوفته حسيت أن إيدايا ورمت تاني و ضهري وجعني تاني .... أسترجعت شعور الطالب إللي أتضرب

طبعا البوست ده مش علشان أحكيلكوا عقد الطفوله بتاعتي .... المفيد أهه ... أنا عاوز أنصحكوا نصيحه لوجه الله ... أوعى حد يظلم حد .... يمكن إللي أنت ظلمته ما يطلعش زيي و تلاقي واحد فجأه جاي يديك على قفاك علشان ظلمته قبل كده

بخلاف إن دعوه المظلوم لا ترد

دلوقتي بقى عاوز أسألكوا السؤال البايخ ... لو كنتوا مكاني كنتوا عملتوا إيه ؟

هناك 28 تعليقًا:

Doba يقول...

ولا اى حاجة ممكن تتعمل - لو كنت جريئة شوية كنت رحت وهزأته بالذوق وقلتله على اللى عمله يمكن كان اعتذرلك وخلاص

المسامح كريم وربك اكبر من الكل
تحياتى
هبة

Doba يقول...

يا أهالى البلوجات الكرام
طم ططم طم طم

أسمعوا وأعوووووووووووو
لقد قمنا بنشر الفصل الجديد - للقصة المجنونة والجوهرة المدفونة - كشف المستور - وعلى الحاضر أنه يعلم الغايب بحضور المدونة لقراءة القصة وكتابة التعليق - وعلى كل زاير انه ميدخلشى الا برجله اليمين ويجيبلى حاجة حلوة قوى فى ايديه

يا اهالى البلوجات الكرام
مستنياكم كلكم

تعالوووو زوروووووونا
باى باى
دوبه

sa'7so'7te يقول...

انا فى حياتى مكرهش اد اللى بيضرب طالب حتى لو ايه لانى بتخيل اخويا الصغير لو كان فى الموقف
اما عن كنت هاعمل ايه؟
كنت هاروح و اقولله انت كنت استاذى و طبعا هو هيترسم و ياخد مقلب فى نفسه فارد و اقوله ان دى كانت اكتر حاجة غلط فى حياتى و اسيبه و امشى
تحياتى

Mohamed Elshal (shix) يقول...

سبونسر باشا
انا لو كنت فى مكانك مكنتش ضربته ولا حاجه
روح زاوله وزهقه فى حياته(انت فاهمنى طبعا)ههههههههه
بص سيبك احنا يابنى مظلومين على طول
فى المدرسه بيضربونا
وفى الكليه الدكتاره بتوعنا بيخسفوا بدرجتنا الارض ولا ايه؟؟؟؟؟
فحنضرب مين ولا مين
سلاممممممممممممممم
ملحوظه صغيره اوى
انتا نسيتنا ولا ايه ياعم سبونسر عاوزين نسمع صوتك
اوك
سلامممممممممممممممم

keda-sponsor يقول...

هبه

مشكلتي أني أسترجعت نفس الشعور بالعجز بتاع الطالب .... مقدرتش أغمل حاجه ... للأسف لسه متضايق لحد دلوقتي ... أنا كنت نسيت خلاص بس أول ما شوفته أفتكرت كل حاجه

أنا رايح أبص على القصه .... بمناسبه الرجل اليمين ... متخافيش .... أنا رجليا الأتنين يمين
هههههه

سلاااااام

keda-sponsor يقول...

sa'7so'7te

فكره حلوه قوي .... بس للأسف أنا كنت طمعان في أنتقام أسطوري .... على الأقل أورّمه زي ما حصلي

بس ممكن أعمل الفكره بتاعتك ... وخصوصا أن المدرسه جنب البيت .... يعني ممكن أروح له في أي وقت


سلااااااااااام

keda-sponsor يقول...

shix

إزيك يا بوب .... عامل إيه

إيه ده ... أنت قرطستني و بتتكلم على إللي حصل لك السنه دي في الكليه ...... مااااااااشي يا عم هعديها المره دي
بس واحد زي ده خساره حته المزاوله فيه ... انا كنت بفكر آخد خرطوم الميه من الراجل و أرش عليه .... ده أقل واجب


بالنسبه للملحوظه .... هتسمع صوتي إزاي و أنت بتفضل نايم 4 أيام ورا بعض .... بعدين تقوم تاكل و تنزل و بعدين تنام تاني

سلاااااااااام

شمعة أمـــــل يقول...

افتكر انى لو مكانك كنت هسكت وهكتفى انى اسامحه لوجه الله
طبعا اصعب شئ دعوة المظلوم
عشان كده مهما حد ظلمنى مقدرش ادعى عليه
بس بقول اللهم انت حسبى ووكيلى
وانت نعم الوكيل

An Author يقول...

كنت هبص له باستحقار من فوق لتحت و خلاص على كدة و ده يعتبر نوع من فش الغل
اينعم هو مش هيفهم حاجة ولا هيفتكر حاجة لان المدرسين بيورد عليهم اعداد كبيييييييييييرة جدا من الطلبة احنا بس اللى بنفتكرهم وهما لا
ربنا يسامحه هتعمله ايه؟

break يقول...

الظلم فعلا وحششش
ربنا على الظالم
وانا فى واحدة ظالمانى
ربنا يسامحها بئا
هتروح فين اكتر من اللى هيا فيه
و سلامة ضهرك و ايدك

keda-sponsor يقول...

شمعه أمل

أنا سكت بس ما قدرتش أسامحه .... مع أن الموضوع بقاله فوق الخمس سنين.... و الحل بتاعك جميل بس مشكلته أنه عاوز إنسان مثالي و عنده القدره على ضبط النفس .... أنا ولا كده و لا كده

بس أنا فعلا مادعتش ... أنا كنت عاوز آخد حقي منه

يلا ... مش مشكله

ربنا يسامحه

سلااااااام

keda-sponsor يقول...

جيداء

هيه فكره حلوه ... كان ممكن يقعد يومين تلاته يفكر أنا بصيت له كده ليه .... كان ممكن يتضايق أوي .... خساره .... يا ريتها جت على بالي .... ملحوقه بإذن الله

شكرا على الفكره العبقريه دي

سلااااام

keda-sponsor يقول...

break

واضح أن إللي ظلماكي ربنا أخد لك حقك منها .... طب كويس والله

أنا لقيت المدرس ده تخن شويه و صحته بقت جامده ووشه محمر .... رالجل كده بيوقع صحه ... و جاب عربيه حلوه .... لما نحسده شويه

عموما .... يمهل ولا يهمل

سلااااااااام

catroz يقول...

امممممم
بص يا ابنى المسامح كريم و الله و كل بتاع
بس انا الظاهر مش كريمه
:D
مره فى فراو استهبلت معاى كده
طبعت موصلتش للضرب بس هزقتنى يعنى
حصلت مشكله فى المدرسه و بتاع و كان الموضوع خلص
قابلتها بعديها بحوااالى
اممممم 4 سنين
طبعا كنت كبرت بس مش اوى يعنى
انا فى الاول و الاخر عندى 17 سنه
بالصدفه و الله شفت اللى الست دى فى الشارع
انا شفتها و عارفاها و ببص لها عادى
لقيتها بتبص لى و فى عينيها نظره انبساط من اللى كانت عملته
:S
وشها كان باين عليه اوى ضحكه اللؤم يعنى
بصراحه لو كنت سبتها ..مكنتش هرتاح لحد دلوقتى ...هههههه
و الغريب ان مش فى طبعى ااشيل من حد ولا بتاع اساسا
:D

بكل بساطه رحت قلت لها انتى مبسوطه من اللى كنتى عملتيه .. قالت لى انا مغلطش " يعنى هى فاكره الموضوع"
قلا لها لما اشتغل مدرسه "دا على اساس انى فى يوم هتغل مدرسه يعنى ...." بنتك اللى انتى ماسكاها فى ايدك دى
هترجعلك فى يوم تقولك فراو روز يا ماما ضربتنى
و عايزيكى بكره
هههههههههههههه

الموقف و انا بحكيه عبيط اساسا
بس الفراو مكانش ييجى فى بالها ابدا انى اروح لها فى الشارع و اكلمها فى نفس الموضوع بعد 3 ولا 4 سنين
و بحكى لماما الموضوع
مش بتصدقنى
اصلها عارفانى متجيليش الجراه اعمل كده
ولا اكلمها بالطريقه دى
بس زى ما تقولوا
الظلم وحش اوى
...:)

rack-yourminds يقول...

مش هعمله حاجه برده ده كان استاذي

يعني العفو هنا احسن

كمان ده في سن والدي

تحياتي لكي

mohamed يقول...

قلبك ابيض ياعمى لو كنت مكانك كنت رحت فكرته بنفسى وبالموقف وقعدنا نضحك عليه مع بعض

keda-sponsor يقول...

catroz

نفس الموقف تقريبا ... بس الفرق أنك طلعتي أشجع مني .... و ده يديكي فكره واضحه عن مدى شجاعتي
أنا كان نفسي فعلا أعمل حاجه ... أي حاجه ... بس أنسى الشعور إللي حسيته ساعه ما أتضربت ظلم

أنا غلطت كتير جدا في مدرسين ... منهم واحده ضربتها بالشلوت .... و كنت بتعاقب ... بس كنت ببقى مبسوط و أنا بتعاقب .... و مش زعلان خالص ... ليه ؟ ... علشان عارف أني ببقى غلطان و أستاهل أكتر من كده ... طب على الأقل كنت عملت له حاجه يوميها ... كنت تخلصت من الشعور ده

و بعدين أنت بتتكلمي عن فراو ... يعني مدرسه ألماني ... مدرسه في مدرسه خاصه ألماني برده ... في الحاتين هتكون ست محترمه و فاكره كل طلبتها حتى إللي من عشرين سنه ... لكن ده ياما بيقع تحت إيده ... يعني هيفتكر مين ولا مين ... انا كان نفسي أعمل حاجه علشان يراجع نفسه قبل ما يضرب حد تاني

شكرا على تعليقك

و أنا بحيكي على شجاعتك

سلاااااااااااااام

keda-sponsor يقول...

wahed

أول حاجه ده كان مش أستاذي ... لو كان أستاذي كان يبقى عارف أنا مين في الفصل و كان عمره ما قدر يمد إيده عليا ... أصلي كنت بطلع الأول كل شهر و حتى في آخر السنه

ده كان داخل حصه إحتياطي

يعني آخره يقف علينا زيه زي السبوره

بعدين لما هو في سن والدي ما احترمش نفسه ليه

هو مش عارف أن كما تدين تدان

أنا آسف أنا حاسس أني برد بعنف بس فعلا الموضوع كان مضايقني قوي

سلااااااااااااااام

keda-sponsor يقول...

mohamed

يا ريتك كنت مكاني ... واضح كده أنك طيب قوي و متسامح

نورتني في البلوج

شكرا لمرورك

سلااااااااااام

break يقول...

الراجل زمانه مات من شوية القر بتوعك دول
يا راجل اتقى ربنا :D

غير معرف يقول...

مكنتش هعمل حاجة ... زيك كده هتنح شوية ادامه وانا بفتكر الموقف اللى عمله معايا وبعد كده همشى وخلاص ... والمسامح كريم
عجبنى أوى جملة أنك لما شفته تانى حسيت بالوجع والورم على ايدك
ههههههههههههههه ... عشان فعلا بتحصل

زى الهوا يقول...

اولا : معلش انا اسفة انى اتأخرت بس ظروف بقى

الموضوع دا فكرنى بمستر كان بيدينى رياضة وكان بيقرصنى من ودنى وف اول القرصة اقعد اضحك وبعدين اروح معيطة , دلوقتى لما باشوفه بابقى عايزة اقرصه فى ودنه الكبيرة دى


ثانيا : نعلق بقى علشان ألحق اشوف الناس اللى معلقاهم على الشات دول وعمالين يعملولى دينجات ( على اساس انى شخصية دمها خفيف والناس كلها بتحب تكلمها )

بما انى شكلى كدة هابقى مدرسة قريب مع الالم والاسف وكل حاجة فيها وجع , احب اقول إن الضرب من افضل الوسائل اللى بيعتمد عليها المدرس علشان يقدر يفرض شخصيته على الفصل , وعارفة إن فى ناس من وجهة نظرها إن اللى عنده شخصية بيعرف يفرضها من غير ضرب , بس دا لو كان هيفرضها على واحد او على اتنين او على عشرة , لكن مش تلاتين او اربعين دى نقطة

بالنسبة للظلم جايز تكون كنت هادى اوى وماعرفتش تدافع عن نفسك وقتها وهنا ماينفعش نلوم على المدرس خاللللللللللص , اللوم على حضرتك لأنك ماعرفتش تحتج ساعتها , واكبر دليل على كدة انك مارحتش بعد المحاضرة تكلمه وتدافع عن نفسك او جبتله اونكل سبونسر ( باباك يعنى ) دى النقطة التانية

النقطة التالتة ودى اهم نقطة بقى بلللللللليز بليز سامحه وماتشيلش منه علشان مايتحاسبش عليك يوم القيامة , انا هابقى مدرسة ومش عايزة يوم القيامة اتحاسب على انى قصرت فى انى اخد حق حد او انى ظلمت حد وانا اصلا مش واخدة بالى

زى الهوا يقول...

ايه دا انا رغاية جدااااااااا

keda-sponsor يقول...

break

يروح مطرح ما يوح أنا أتخنقت منه و إللي كان كان

ربنا يسامحه

سلااااام

keda-sponsor يقول...

riri

أهلا و سهلا بيكي في البلوج و منوراني و الله

بالنسبه لأنك ما تعبرهوش و المسامح كريم ده إللي أنا عملته ... أنا فعلا بدأت أسامحه

يا رب أنجح

و فعلا ساعات الواحد بيسترجع شعور في الطفوله بيحس بيه بالضبط ... صح ؟

سلااااااااام

keda-sponsor يقول...

زي الهوا
المدونه مدونتك .... إكتبي فيها براحتك

لما نرد على البوست إللي أنت كاتباه

بالنسبه لمستر الرياضه ده ... كان المفروض تستجمعي شجاعتك و تقرصيه من ودنه أو تسامحيه ... عموما أنا دخلت علمي علوم علشان أتولدت ما بفهمش رياضه

بالنسبه لموضوع الضرب للسيطره ... أنا كان عندي مدرس رياضه كان اسمه الأستاذ عصام صقر ... لسه فاكر اسمه .... الراجل ده كان الفصل كله يسكت من نظره واحده منه ... لدرجه أني من يومين كنت في مدرستي الإعدادي ... لقيته معدي و ناداني علشان يسلم عليا روحت له و أنا بترعش و خايف قوي .... يعني الضرب مش حل
بإذن الله تطلعي مدرسه طيبه ... مش هتحتاجي الضرب في حاجه

بالنسبه لموضوع الإحتجاج ... أنت فعلا عندك حق ... أنا معرفتش آخد حقي ... بس الموقف ده علمني أحتج ... لدرجه إن في مدرسه زودتها حبتين معايا في موضوع الضرب ده روحت ضاربها شلوت في قصبه رجلها خلتها عيطت ... ومحدش قدر يكلمني... مما يدلك أن الضرب حل في شويه حاجات


بالنسبه للمسامحه ... أنا بدأت أسامحه فعلا

شكرا على الكومنت الجميل ده

سلااااااااام

sa'7so'7te يقول...

kda sponser enta ba2alak kter msh betekteb leh
msh ma32ol kol yom 2afta7 blogak we 22ra nafs elpost
ana 7efezto :D

rack-yourminds يقول...

مفيش جديد؟