الخميس، 6 سبتمبر 2007

كل عام و أنتم بخير + فضفضة

أول حاجه أحب أعتذر بشده عن أختفائي لأني كنت أعاني من حاله متقدمه من الإفلاس الفكري مع عدم و جود جديد في الحياه ... النهارده عامل لكم بوست تلاته في واحد و كمان معاه ليفه هديه ... هههههههه
الأول
طبعا الأذكياء منكم عرفوا أني بقول كل عام و أنتم بخير بمناسبه رمضان ... و دي عبقريه في حد ذاتها ... هكلمكم عن رمضان .... بس مش هكلمكم عن الناحيه الدينيه لأن دي تخصص مدونه المنبر و أنا ما بحبش أتكلم في الدين علشان ما أقولش كلام غلط و أنا معرفش
هكلمكوا عن حاجه عزيزه قوي على قلبي .... الأكل في رمضان ... و سبب البوست ده السته بتوع صيدله منهم لله ... مركب ورق ... شوفت عندهم صوره القطايف و أفتكرت كل حاجه ... رمضان أساسا شهر العباده ... بس ده ميمنعش أن الأكل في رمضان بيبقى تحفه ... مثلا نبدأ بالخشاف إللي بيبقى في بدايه الفطار عادي كده ... مين يطول يفطر طول السنه خشاف ... يا سلام ... سيبك من الأكل الأساسي علشان ده عاوز كلام كتير ... نوصل بقى للحلو ... حبيب قلبي رمضان يمتاز بظهور كائنات لطيفه جدا مثل القطائف و اللطائف ... و الكنافه الشقراء الجميله التي يصنع منها أجمل الأطباق و أحلاها ... عندك كمان حاجه جامده جدا بتظهر في رمضان ... عيش السرايا ... ياااااااااه ... حاجه أفترى مش ممكن تلاقي كده نفسك واقف قدام الطبق مش قادر تحط عينك في عينه من الكسوف و الخجل
عرفتوا ليه الناس بتقول رمضان كريم ... علشان فيه كرم في الأكل كمان .. ههههه
سبب البوست ده أني رمضان ده أنا محروم من الأكل ده بسبب دكتور تغذيه ... شايف أن وزني زايد و لازم ينزل ... والحمد لله خسيت عشرين كيلو بس لسه فاضل أربعه كمان ... دعاوتكم معانا

الثاني
البوست التاني ده كان نفسي أكتبه من زمان بس مش لاقي الشجاعه
دايما كنت أقرا عن إنسان في سن المراهقه ... و أن المراهق ده بيبقى مصاب بحاله هبل عاطفي في الصميم ... بس أنا وجهة نظري أن المراهق المصري غلباااااان ... بيفضل طول عمره مدفون تحت الكتب و المذكرات لحد ما يخلص الفتره دي .... طبعا أنا قلت ما ينفعش أخلص الفتره دي من غير ما أعيش حاله الهبل العاطفي ... قعدت أفكر ... أحب إيه إزاي ... لقيت نفسي بحب أسكندريه أوي بس في مشاهد معينه ... مشاهد لما أفتكرتها حسيت أني عاوز أعيط
مثلا أنك ماشي في شارع بالليل في الشتا و الدنيا لسه ممطره و الشوارع مبلوله ... وصوت عربيه ماشيه على الأسفلت المبلول و بتعمل طششش ... مش عارف ليه بحب الجو ده قوي و خصوصا لو الدنيا ساقعه
كمان لو الدنيا ساقعه قوي و انت نازل الصبح بدري و البخار بيطلع من بقك و منظر العيال رايحيين المدرسه ... حاجه جميله
ريحه التراب في الجو بعد أول مره تشتي بعد الصيف
الكليه الساعه تمانيه بالليل و الطلبه تعبانه و نفسها تروح و الحارس نايم على الباب و العدد قليل
هيييييييييه ... قلبتوا عليا المواجع منكم لله
طبعا فيه حاجه كمان بحبها قوي بس مكسوف أقولها لكم ... أنا بحب الدراسه قوي ... آه و الله .. أجمل فتره في حياتي ... أقول لكم ليه ... علشان دايما الواحد بيبقى عنده هدف يعمله يكافح علشانه يسهر و يتعب له ... مش كلام مواضيع تعبير و الله ... بس نيجي للبنات مثلا ... أجازه الصيف بتبقى ترويق بيت و غسيل مواعين و وجع دماغ و الخروجات قليل و الكلام في التليفون كتيييييير .. لما تتقابلوا في الكليه كل ده بيخلص و ترتاحوا ... بالنسبه للولاد كل يوم نزل الشارع نقعد على القهوه أو نلف بالعربيه من غير هدف أو نتلم في سيبر ... فراااااااغ ... حتى السينيما خلصنا كل أفلامها ... فأحلى حاجه هي الدراسه ... و ياريت ماتفهامونيش غلط

الثالث
ده بقى أحب بوست إلى قلبي ... لأني هتناول فيه وجهة نظر ثوريه تحتاج إلى كفاح و نضال وهي : ليه أجازه الصيف بتبقى في الصيف ؟ ... جد و الله ... ليه أجازه نهايه العام الدراسي ما تبقاش في الشتا ؟ تعالوا معايا نعرض مميزات الأجازه في الشتا
عندك أول حاجه الجو بيبقى حلو قوي ... الجو ساقعه و مفيش غرق مغطي هدومك و طالع من تحت باطك
تاني حاجه الليل بيقى طويل و الطبيعي أن الناس بتحب تسهر في الأجازه فالليل لما يبقى طويل الناس هتتخمد بدري و يحسوا أنهم سهروا
تالت حاجه أني بحب فصل الشتاء جدا ... ودي ميزه مهمه فيه
بالنسبه للبحر .. دي فرصه أن أحنا نروح نعمر سيناء و نعملها مشتى محترم ... واجب وطني يعني
خامس حاجه ... الناس تروح تعمل رياضه في الأجازه و الجو حلو ... شتا بقى
سادس حاجه ... الناس كلها بيجيلها برد في الشتا ... فيقعدوا يريحوا في البيت ... خايفين على صحه المواطن
نروح للدراسه في الصيف
أول حاجه الجو هيبقى حر ... يعني هيبقى قرف المذاكره و قرف الحر لايقين على بعض
تاني حاجه اسكندريه هتبقى فاضيه لأن الناس قاعده تذاكر
تالت حاجه .. النهار هيبقى طويل ... يعني ذاكر يا معلم في النهار و خلص و الليل يبقى فاضي لك تتفرج على التلفزيون أو تتأمل
رابع حاجه ... الجو الحر ممكن يتعب الدكاتره و يخليهم يقللوا المنهج ... ههتجيب مجموع يا معلم

بذمتكوا بعد كل ده عاوزين الأجازه تبقى في الصيف ... حرام عليكوا ... فين العقل


دي كان نهايه سلسله الرذاله و الرخامه و إللي أنا عاملها ... أنا حاسس أنه كلام عبيط ... بس يا رب ما يطلعش عبيط و يعجبكوا

أستنوا البوست الجاي علشان مهم قوي ... و مش هتأخر والله

هناك 12 تعليقًا:

loza يقول...

انا قولت الحق اول رد

هروح اقرا البوست بقى :D

keda-sponsor يقول...

أنا لسه منزله دلوقتي حالا ... سبحان الله

أهلا أهلا

loza يقول...

دلوقتى هرد بقى براااحتى
الرد الاول
بعد لبكلام الى قولته عن الاكل فى رمضان
تلاقيك رجعت ال 20 كيلو تانى


رمضان الواحد بيخس فيه بطريقه بشعه
كفايه انك تطلع من بيتكم على 7 ونص عشان تلحق المحاضرات وبعد كده تلاقيك مخلص شغل على الفطار وعاده تكون عامل حسابك انك ممكن تفطر فى طنطا
عشان لو مفيش مواصلات
ولو روحت على الفطار يا دوب تفطر وتنزل تصلى التراويح
وترجع مش قادر تقف على رجليك لحد ما يصحوك قبل الفجر على السحور
وتكمل بقى للصبح تقرا قران


الرد التانى
الحمد لله ان الاجازه هتخلص

الرد التالت

لو الدراسه فى الصيف انا هحول منازلهم :S

keda-sponsor يقول...

loza

أنك تخس في رمضان قبل الفطار ده كلام منطقي ... بس أن وزنك يزيد بسبب الأكل إللي بعد الفطار ... ده الكلام الأكثر منطقية

بالنسبه للأجازه ... أنا فعلا بدأت أزهق منها ... يا رب تعدي على خير



بالنسبه للبوست التالت ... واضح أنك ما أقتنعتيش برأيي


سلاااااااااااااام

rack-yourminds يقول...

انا بقي عاوز اعرف وزنك كام هههه

انا برجح وزنك 100 كيلو ههه

اصلي اللي يخس عشرين كيلو ده يبقي وزنه كام !!!!


وبعدين طالما كلامك بالشكل ده عن الاكل ....يبقي يعوض ربنا فيك وهتزيد 50 كيلو مش تقل 4 كيلو هههههههههه



وبعدين ايه ايه افكارك الجنان دي عن المراهقه هههههه مراهقه غريبه يا عم يا ريت كل الناس تتراهق بالشكل ده هههههههه


وبعدين ببقي انا اكتر حاجه بكرهها الصيف


منتظرين البوست القادم ولا تتأخر


كل سنه وانت طيب وعاوزك تمسك نفسك علي الاكل هههههه

keda-sponsor يقول...

wahed

وزني ده من الأسرار القوميه ... صعب حد يعرفه... أعتقد أنه مستحيل بس ممكن أحط لكم صورتي بعد ما خسيت البوست الجاي

بالنسبه للمراهقه .... أنا قلت أراهق على قدي ... مش شرط أقعد أسبل علشان أبقى مراهق

بالنسبه للبوست التالت ... واضح أن أنت كمان ما أقتنعتش بكلامي

للأسف
هههههههههههههه


سلاااااااااااااام

sa'7so'7te يقول...

kda sponsooooooooooor
eh el'3eba eltewela de
wa7ashtena ya ragel
we ba3den da kollo 3ashan 2olt msh haddek 2atayef yabne da ana 2ageblak ma7al 2atayef be7alo
2amma 3an elmorahka betare2tak de yeb2a 3aleh el3awad
2amma 3an elderasa f enta f alex hat3esh laken e7na f shben f lamma nenzel f elderasa f el7ar we safar we 7ewar yeb2a ha5es el 20 kilo"elle homma wazne asasan :)"
yalla ba2a ana etkallemt kter
bs elmohem mat'3ebsh kda

break يقول...

اول بوست
احنا حطينا صور كنافة كمان عشان منبئاش حرمناك من حاجة
و الغريب ان احنا عندنا قطايف طول السنة
حسة فعلا انها حاجة غريبة على كل اللى بيعرفو كدا
وان شاء الله تلحق تخس 20 كيلو كمان عشان تلحق تزيدهم فى رمضان

تانى بوست
حلو اوى تعبير هبل عاطفى ده
انا امنية حيااااتى اروح اسكندرية فى الشتا
و امشى على كوبرى ستانلى الساعة 12 بالليل
ليه مش عارفة
هوا كدا و خلاص
و بالنسبة ل حبك للدراسة
ف انا كارهة الدراسة جدااااااااااا السنة دى
معنديش استعداد ادخل الكلية فى رمضان
زى ما لوزة وصفت حالتنا بتبئا ازاى طبعا

التالت ده
فكرة حلوة اوى
بس ليه السنة كلها متبئاش شتا اسهل
ومطررررررة
احلى عيشة

keda-sponsor يقول...

sa'7so'7te

وحشتني قوي طريقه كتابتك الغريبه دي ... الواحد بيفهم بصعوبه ... بس لذيذه


بالنسبه لموضوع محل القطايف ... أنا مش عارف أشكرك إزاي على ذوقك ... كفايه نص كيلو كنافه بالقشطه من حلويات مصر بتاعه عبد الفتاح مرزوق

ليه بس عليه العوض في المراهقه دي ؟ .. دي حتى أريح من وجع الدماغ

بدل ما أقضي الليل سهدا بسبب تباريح الهوى و آلام الفؤاد في ذكرى الحبيب... أحب في البلد أحسن

مش كده برضه؟

أنت تالت شخص معترض على موضوع الدراسه في الصيف ...لا إله إلا الله... و بعدين وزنك عشرين كيلو .... حرام عليكي ده أنت على كده و أنت ماشيه في الهوا بيربطوكي في الأرض علشان ماتطيريش

هههههههههه

شكرا على التعليق

سلااااااااااااااام

keda-sponsor يقول...

break

كنافه كمان ... اعوذ بالله ... بالنسبه لموضوع عشرين كيلو كمان ... هيبقى الموضوع صعب قوي ... ممكن يبقى شكلي مسخره

قطايف طول السنه ... أنا هحول صيدله طنطا ... على الأقل أنزل مع بابا كل يوم الصبح


التعليق التاني
هههههههههه

أنا لسه جاي من هناك دلوقتي .... بس كانت الساعه 12,30 مش هتفرق كتير
كورنيش أسكندريه بجد أحلى حته في مصر ... خصوصا فيالشتا بالليل ... يعني الساعه واحده أو أتنين... تقعد في قهوه على البحر و ريحه الشيشه تيجي عليك و القهوه دفا و الجو بره تلج ... شعور جمييييييييييل

أنا الشتا إللي فات كانت هوايتي أنزل أقعد على البحر الساعه تلاته ... بس الألتهاب الرئوي خلاني بطلت

يبقى أنت بتحبي غسيل المواعين ؟
لو مش بتحبي الدراسه

بالنسبه للسنه كلها شتا ... كليه صيدله فرع القطب الشمالي عاوزه طلاب .... ألحقي قدمي ورقك

ههههههههه

سلااااااااااام

Mohamed Elshal (shix) يقول...

ايه يا باشا فينك مش باين خالص
المهم
حرد على الموضوع الاول
بجد الاكل فى رمضان مش زى اى اكل يعنى مثلا القطايف زى ما انت قولت متحسش بطعمها الا وانت فرمضان حتى لو اكلتها فى شهر تانى
وياعم فكك من الاربعه كيلو دول كل ومتحرمش نفسك من حاجه الشهر ده
وادعى كده وانت بتاكل انك متتخنش وربنا حيستر
بالنسبه للموضوع التانى
بالنسبه لحب اسكندريه واللى فيها مش مقتصر على المراهقه بس
ده المفروض فى حياتك كلها ولا ايه؟؟
بالنسبه بقى للموضوع الاخير
الدراسه فى الصيف حراااااااام عليك يبقى قرف الحر والصيف
على الاقل الدراسه فى الشتا ارحم يعنى انت من كتر السقعه والبرد بتنام يبقى مش حتذاكر وكده احسن
انما فى الصيف من كتر الحر مبتعرفش تنام فحتطر تذاكر
لا يا عم خلى الدراسه فى الشتا ارحم
وتبقا طمنا بقى عليك يا سبونسر
سلام

magdy يقول...

اولا كل سنه وكل الناس طيبه عشان شهر رمضان
انا كنت ناوى اقضى شهر رمضان فى المدينه الجامعيه السنه دى عشان الموصلات والبهدله بس بعد البوست دا انا شكلى هغير راى بس ممى الواحد بياكل فى رمضان مش بيزيد عشان بيتحرك كتير
ثانيا بخصوص سن المراهقه عندك حق فى كدا ومن غير تفاصيل عشان محدش يضحك عليا كفايه انى بضحك على نفسى
ثالثا
بخصوص الدراسه فهى بذات فى الدراسه الجامعيه بتكون احسن من الاجازه بكتير
وانا مش بفضل دراسه الصيف لانى مش بحب الحر ومش بعرف اعمل اى حاجه فى الحر