الخميس، 23 أغسطس 2007

بص في ساعتك كده ؟

النهارده هكلمكم على مشكله خطيره ... او حاجه بعتبرها عيب خلقي فيا .... أني لو عندي أي معاد أروح قبله بخمس دقايق للمكان المتفق عليه .... و لو حصل أني أتأخرت أكتر من تلات دقايق أتصل بإللي أنا متفق معاهم و أعتذر لهم و أطلب منهم يستنوني شويه .... للأسف طبعي كده

بس بسبب سلسله من المواقف إللي حصلتلي الإجازه دي قررت أغير ساعتي و أضبطها على توقيت نيكارجوا ... مره واحد صاحبي جالي متأخر ربع ساعه ... أتضايقت قوي و قعدت أزعق له و بهدلته .... قال لي بتزعق ليه ده أنت هاتشوف إللي أنيل مني

و فعلا صدق كلامه .... ففي يوم من الأيام كنت نازل مع
Shix
و أتنين تانيين .... جولي بعد المعاد بساعه إلا ثلث .... بس للأمانه هو كانت مواعيده مظبوطه ....يوميها قلت أنا شوفت أسوأ حاجه .... بس طبعا ده كان نوع من الهلوسه .... روحت لقيتهم في البيت بيقولولي م . م . أ أتصل بيك .... قالي أيو يا سبونسر ممكن تقابلني بكره الساعه عشره الصبح .... قلت له ماشي .... لبست هدومي الساعه تسعه و نص و قعدت مستنيه للساعه عشره ونص بس مجاش ... من حسن حظي أن أحنا كنا متفقين أنه هيجيلي البيت ... ولحد دلوقتي مستنيه يجي أو يعتذر عن الموعد .... بس للأسف لا ده ولا ده حصل .... بقالي يومين مستنيه .... مبرره الوحيد إللي ممكن أقبله أنه يكون مات

إيه هدف البوست ده ؟

أنا بحاول معاكم أكتشف السبب إللي بيخلي المصريين ما بيجوش في مواعيدهم .... وليه أنا بروح في مواعيدي .... هو أنا مش مصري .... ولا أنا مصري أوي
مش عارف .... وعاوز كمان حل لموضوع المواعيد ده

نفسي مره أروح مكان متفقين عليه ألاقي حد مستنيني .... مش لازم كل مره أستناهم أنا

بس للأمانه في واحد صاحبي اسمه محمد . ع علطول بيجي قبل معاده بخمس دقايق .... يعني بيوصل معايا في نفس الوقت

هل أحنا ما بنحترمش الوقت بسبب قله قيمته بالنسبه لنا أم لأهمال خاص فينا أم للرغبه في أختراق القوانين و كسرها و خلاص ... هو مش من الإسلام أننا نحترم مواعيدنا ولا إيه .... و لا إحنا من نوع ... إن وعد أخلف ... والله أنا أحترت

لما أشتكيت لواحد صاحبي مهيس قوي و نادرا لما تلاقيه فايق و يقدر يرد عليك
رد عليا رد جميل قوي : قال لي هما يجول لك متأخر نص ساعه روح لهم أنت متأخر ساعه .... يبقى هما كده أستنوك
قلت له مقدرش .... قال لي : هات ساعتك أظبطها لك

و عاش المواطن المصري حر في وقته

هناك 28 تعليقًا:

safa7_karmooz يقول...

اول كومنت...هييييييييييييه

مبروووك النيولووك الجديد الاول...ااه شكلك قبضت يا معلم...اشطز...

بص يابنى هقولك المختصر...انا كنت لوقت معين بروح فى ميعادى لغاية لما الناس بقت تلطعنى لطعه سودا...فقررت من وقتها انى مالبسش ساعه فى ايدى تانى ...كفاية ساعة الموبايل ...

وكمان انى الطعهم ...حظهم كده بقى ...انهم لطعونى فى فترة ما من فترات حياتى وجه الوقت انى الطعهم..

بس ليه بنتاخر...يمكن عشان مش مديين للثانية حقها انها ممكن تفرق جدا

بص للدكاترة بتوع الطوارىء فى مصر شفت دكتور بيستدعووهعشان واحد بيطلع فى الرووح ماشى براحه ولا اكن فيه حد بيموت...مش فارقه مع اهله...

برا شفت الناس بتجرى عشان واحد وقع على ايده انكسرت ...

:)

اسكندراني اوي يقول...

دا فعلا حقيقي
انت عارف انا اغلب شغلي مع اجانب بره مصر وجوه مصر
لما يكون في اجتماع مثلا ولا حااجه
بتلاقي الناس كلها موجوده قبل الموعد على الاقل فعلا بخمس دقايق
لكن في مصر انسى
نفسي نتعلم نحترم الوقت
لكن نقول ايه من شب على شيئ شاب عليه
عاوزين نزرع دي في الاجيال اللي جايه يمكن يكون فيهم الامل


ملحوسه
حلو الشكل الجديد ده

loza يقول...

فى ساعات الواحد بيروح متأخر بمزاجه

زى الكورس السنه الى فاتت كنا بنروح متأخر فى رينج ساعه

احلى حاجه ان الدكتور خد على كده وبقى يقولنا على ميعاد بدرى عنهم


بس على ميييين !؟

keda-sponsor يقول...

سفاح باشا

أنت عاف القبض بيبقى آخر الشهر عندي علشان كده عملت بيه النيولوك ده
الله يبارك فيك

مشكلتي اني لجد دلوقتي مش قادر أخلف بمواعيدي.... مسيري يوم اتعلم

فعلا أحنا مش مديين لحياتنا كلها حقها .... شوف الطالب إللي بيسقط تلات أربع سنين في الكليه من غير ما تفرق معاه كل ده علشام مايتخرجش

أنت ظالم الطبيب المصري .... الطبيب عندنا ما بيجريش ألا يجيلوا شد عضلي فيتأخر على المريض .... هههه

و اكيد بره بيجروا على الواحد ده علشان إبن صاحب المستشفى

بطلوا بقى المقارنات الظالمه دي

سلااااااااام

keda-sponsor يقول...

اسكنراني قوي

أنت كده جبت لب الموضوع ... لو كان الولد بيشوف باباه و مامته ملتزمين بمواعيدهم كان كمان هو طلع ملتزم ... بس هيجيبوا منين

و موضوع الزراعه ده صعب ... انت عارف مصر بدأت تتحول لبلد صناعي .... علشان الفلاح المصري مش لاقي سماد

ههههه

ربنا يستر

سلااااااااام

keda-sponsor يقول...

loza

طب ليه تتأخري بمزاجك ... التأخير ده عاوز سبب قهري ... أنا عارف الكورسات بتبقى ممله ... بس ساعتها كنت ما بروحش خالص

بس موضوع التأخير ده صعب قوي عليا

سلااااام

rack-yourminds يقول...

للاسف لا قيمة للوقت عندنا ,عشان كده مش بنحترمه ,انا عن نفسي مش بظبط في المواعيد وعارفه عيب !!

بس انتي غريبه ازاي بتقدر تظبط مواعيدك!!؟

تحياتي لك

keda-sponsor يقول...

wahed

مشكلتي أن أنا لو عندي معاد بالليل مثلا ... أفضل متوتر من أول ما أصحى من النوم الصبح .... وقبل المعاد بساعه ألبس هدومي و اخرج قبل المعاد على اللأقل بنص ساعه ... أو حسب قرب أو بعد المكان من موقعي .... فعلطول بألتزم بمواعيدي

حتى أنا غالبا برفض أي معاد يتحدد يوميها .... إللي عاوز ينزل معايا بيقولي قبلها بيوم ... مش غرور أو قله أدب .... بس علشان أظبط نفسي حسب طبيعه الخروجه

بس هي المشكله زي ما أنت قلت ... أن أحنا مش بنقدر قيمه الوقت

تحياتي لك

Mohamed Elshal (shix) يقول...

والله يا سبونسر باشا انت عارف الاتنين اللى معايا هما السبب
دا هما اساسا اتاخروا عليا نصف ساعه قبل منروحلك
وانا عموما بقه كنت زيك احب اجى قبل معادى بس انا كنت اجى قبل معادى بربع ساعه
بس ايه خلاص بعد مكنت اتلطع ربع ساعه لحد ميجى المعاد اتلطع ربع ساعه تانيه فقررت قرار جميل
انا اجى على المعاد مظبوط واللى يتاخر اقعد ازاوله طول الخروجه يعنى بس برضه سورى على الخروجه الاخيره وتعيش ومتاخدش غيرها
يلا سلام

Mohamed Elshal (shix) يقول...

بوص بقى يا مان احنا نازلين الجمعه عارف لو اتاخرت دقيقه
وحتلاقينا ان شاء الله فى المعاد انت عارفنى
بس ربنا يهدى اللى معايا ويجوا بدرى
سلام

catroz يقول...

هههههههههههههههههه
بص بقى
انا بالذات المفروض منطقش بولا كلمه
قبل ما ادخل الجامعه والله مواعيدى كانت مظبوطه اوى
و كنت بروح قبل المعاد بشويه فعلا
من ساعه ما دخلت الجامعه
و اللى ببقى مواعده اصحابى ننزل الساعه 8 الصبح
و الساعه 8 الصبح ادخل اناملى ساعتين ولا حاجه
و الموبيل سيلنت و ببقى فى عالم تانى
:D
حاجه دماغ اوى يعنى

مره انتيمتى كوكى هانم لطعتنى ساعه الا ربع فى الشارع ..المره اللى بعديها لطعتها ساعه و نص فى الشارع
مكانش قصدى و الله كان غصب عنى
بس ربنا ادانى حقى
و مره كنت هقابل ناس اصحابنا الساعه 1 الظهر
رحت لهم الساعه 2 و نص
قتلونى
:D
مواعيدى بقت كوووووسه يا ناااس

An Author يقول...

العيب مش فيك العيب في المصريين
اللى خلاص فقدوا الاحساس باى حاجة فى الدنيا و عايشين و ماشيين بمنتهى اللامبالاة و البرود

انا برضه بروح قبل مواعيدى بشوية لانى بتحرج جدا من فكرة التأخر عن المواعيد
حتى لو البلد كلها بتتاخر عليا انا ما احبش اتأخر

keda-sponsor يقول...

shix
باشا

أنا قلت في البوست ده أنك مش غلطان ... وفكره أنك تيجي في المعاد برده كويسه .... أحسن ما تتأخر ... بس مين يضمن السكه

بالنسبه للرخامه على إللي بيتأخر .... أنا هتوه عنك .... أنا حافظك يا أبني

سلااااااام

keda-sponsor يقول...

shix
تاني

ولا شوفنا خروج ولا حاجه .... حد يتصل بحد الساعه تلاته الضهر .... ما أنت عارف أنا ببقى فين

ملحوقه

الأجازه لسه قصيره

هههههههه

سلااااااام

keda-sponsor يقول...

catroz

أنا لو حد عمل فيل كده .... هقتله في أول فرصه .... ربنا ساترها معاكي

و بعدين يا مفتريه حد يتأخر ساعه و نص على حد .... لأ و إيه .... الساعه واحده الضهر .... ده أنت ظالمه و الله ..... الواحد لو هيتأخر .... يبقى ضامن أن أصحابه هيبقوا في حته طراوه

أنا عموما عملت حل جامد قوي .... بقيت بتفق مع أصحابي نتقابل على القهوه .... أقعد أنا أشرب ليمون و شاي و أتفرج على التلفزيون لحد ما يجوا ..... علشان محدش يتضايق ....
قهوه على البحر حلوه قوي


سلاااااااام

keda-sponsor يقول...

جيداء

قبل ما أبدأ الرد .... أنا كل ما حد جديد يزورني ... حس أن البلوج نور ... أنت نورتيني

طبعا العيب في المصريين .... قليلين قوي منهم إللي بيحترموا مواعيدهم

شعورك بالأحراج من التأخير ده يدل أنك شخصيه مسئوله .... في ناس معندهاش دم أساسا

يا رب نشوفك هنا كتير

سلاااااااام

break يقول...

عايزينك توصل الرسالة دى ل كهرمانة صاحبتنا
عشان استاذة فى التأخير
يجرالها حاجة لو متاخرتش
ولو اتأخرنا عليها مرة تقول مانتوا كمان بتتاخرو اهو
عجبك كدا؟
ياارب متجيش هنا وتشوف الكلام دا لحسن تدبحنى
انا شايفة لوزة ما شاء الله قامت بالواجب و سيحت

متنساش تأخر ساعتك ربع نص ساعة
:)

keda-sponsor يقول...

break

تعالي أقول لك أعملي فيها إيه .... أنا كان لي واحد صاحبي كده برده ..... بقيت بقول له المعاد بدري ساعه .... و لما يجي لنا في معادنا الطبيعي من غير ما يتأخر بالنسبه لنا و متأخر ساعه بالنسبه للأنا قايلهوله

نقول له : كده يا راجل لطعنا ساعه .... و الخروجه تعدي على خير

فكر جديد .... الحزب الوطني

و لوزه فعلا قالت على كل حاجه وكل شيء أنكشفن وبان


سلااااااااااام

شمعة أمـــــل يقول...

والله يا سبونسر الحكايه دى رخمه اوى
انا واحده من الناس اللى مش عارفه اظب مواعيدى
مع ان زمان كانت مواعيدى مظبوطه
س نعمل ايه على الكسل
بفضل الف فى البيت لحد ما المعاد يعدى مش اقل من ربع ساعه
اصحابى تعبوا منى
وبقوا يقولولى على المبعاد متقدم ساعه
عشان اوصل قبلهم واستناهم
بيخلصوه منى يعنى
الوقت ده شئ له قيمه كبيره جدا
بس للاسف احنا مش مقدرينه
تحياتى ليك

keda-sponsor يقول...

شمعه أمل

فعلا الوقت قيم جدا .... على الرغم من كده محدش بيقدره .... و المضحك في الموضوع لما تشوفي الناس في الشارع كلها بتجري و مكشره مش عارف ليه .... تحسي كده أن كلهم مشغولين ورايحين في مواعيدهم و أنا الوحيد إللي عندي فراغ

حاولي تظبطي مواعيدك هتلاقي الدنيا أتغيرت معاكي .... بجد و الله

سلااااااااام

زى الهوا يقول...

هههههههههههههه ضحكتنى اوى حتة صحبك المهيس اللى مابيفوقش مبروك على النيولوك على فكرة جامد جامد يعنى ,بالنسبة للمواعيد انا كنت كدة الاول , لما يبقى عندى معاد لازم ابقى واصله قبله بخمس دقايق , بس لما حصلت معايا كتير اوى انى افضل مستنية مدة , وانا اصلا مش من النوع اللى بيحب الانتظار , فأول لما اللى متأخرة عليا تيجى اقعد ازعق طول الخروجة ومااقطعش , قلت على ايه ؟؟ودلوقتى بقيت اوصل بعد المعاد بفترة , وابقى اتأخر شوية دا مافيش ابرد من الشعب المصرى , الواحدة تبقى متأخرة عليا واقولها اتأخرتى ليه , تقولى : هه؟؟ , اقولها اتأخرتى , تقولى : هه؟ , ال يعنى وقعت على ودانها وهيه صوغيرة ولسة تأثير الوقعة جاى

keda-sponsor يقول...

زي الهوا

هههههههه

وقعت على ودانها وهي صغيوره ... ده أحسن تعليق سمعته على إللي بيعملوا عبده لما تسألهم أتأخرتوا ليه

فعلا مفيش في برود الشعب المصري في المواعيد

واحد صاحبي أتأخر عليا النهارده ..... لما زعقتله قال لي .... فيه إيه يا عم شايفنا أنجليز

قلت له أحنا ممكن كنا نكون أنجليز لو كل واحد زي سعاتك جه في معاده

الحمد لله أن النيو لوك عجبك

حمد لله على السلامه


سلاااااااام

sa'7so'7te يقول...

kda sponser begad enta get 3ala elwage3a..ana ba2ale sana metmarmata ma3 kahramana kol yom elsob7 2astannaha f elmaw2af fo2 elnos sa3a we ba3daha law et2a55aret 2aktar 2abtede 2a5af 3aleha
bs ana bardo msh 3arfa 2at2a55ar 3an elma3ad elle begad 2ayyam elkors elle loza bet2ol 3aleh.. 27na konna benet2a55ar we nero7 neshtere elfetar mn tanta" mix shokolata we shebse"
we netmasha lelkors 3ashan nero7 3ala 2a5ro ... bs de '3altet elkors enno momel :)
we 3moman ya raaaaaaaaaaab tet2a55ar marra 3ala so7abak :)

keda-sponsor يقول...

sa'7so'7te

سبحان الله سيبتلك كومنت عندك في المدونه رجعت لقيتك سيبالي واحد .... عجيبه يا دنيا والله

هههههههه

واضح أن كهرمانه عامله أزمه في المواعيد

ممكن أبعتلها صاحبي المهيس يقدم لها ساعتها ساعتين تلاته

ههههههه

أقول لك أنا إيه مشكلتي مع الكورسات ... أو الدروس في الثانويه العامه .... ان أنا عموما ما كنتش بحضر إلا إللي بحس أني محتاجه غير كده تلاقوني على القهوه أو في سيبر

بس أحب لما أحضر حاجه أحضرها في معادها ... ودي ليها مزايا إضافيه .... أنك ممكن مثلا تستفرد بالمدرس أو المعيد و تسأله في أي حاجه أنت عاوزها .... ممكن تاخد أغاني من اصحابك على الموبايل و كده يعني

safa7_karmooz يقول...

للاسف مواعيدى الاسبوع ده كلها زبااااااااالة

وكله بسبب المواصلات الشلل ...

سحقا

keda-sponsor يقول...

سفاحنا الكبير ... بإذن الله الصيف يخلص و الدنيا ترجع تروق تاني و المواصلات ترجع طبيعيه

سلاااااااااام

Doba يقول...

انا عن نفسى بدى لكل واحد فيهم فرصة - اول مرة مع اول ميعاد بروح فى ميعادى واللى بيتأخر وعارفة عنه انه بيتأخر بقيت بقولهم عالميعاد اللى انا عاوزاه قبلها بنص ساعة فلو ميعادنا اربعة ونص بقولها نتقابل 4 وانا بروح على اربعة ونص بنوصل سوا

ادى لكل واحد فرصة وبعد كده كبر
اننا مش بنحترم وقتنا ده لان فيه شىء ربوه فى نفسيتنا بيقول ان لما الواحد يوصل متأخر كده بيبقى مقامه عالى وانه مش ملهوف عالمقابلة او الخروجة او او او - ميعرفوش ان ده منتهى قلة الذوق وعدم الاحترام

تحياتى
هبة

keda-sponsor يقول...

هبه

طبعا البلوج نور بزيارتك


بالنسبه للمواعيد .... مشكلتي اني فقري شويه .... يعني يوم ما أتأخر كل الناس يقعدوا يتصلوا بيا و حاجات كده

فأنا بروح في معادي و أمري لله

عموما هي بتبقى مسأله تعود ... مهما بيحصل لازم أروح في معادي .... جربت موضوع التغير في الوقت ده بس أتفقست اللعبه


وفعلا .... المفهوم الخاطئ بتاع التقل صنعه بتاع المصريين ده هو إللي مبوظ المواعيد

شكرا على تعليقك الظريف

سلااااام