الأربعاء، 1 أغسطس 2007

الله يسامحه

النهارده كنت ناويلكم نيه مهببه .... كنت هعمل بوست كارثي .... بس حصل معايا موقف جابلي أكتئاب ... قلت ما أحرمكومش

النهارده أتصل بيا واحد صاحبي و قالي إيه .... عوزين ندخل سينيما ... قلت له ماشي بس الساعه كام .... قال لي حفله 8.30 مساء ... قلت له معاد جميل و أنا موافق

و في تمام الساعه الثامنه إلا ربع بدأت أغير هدومي .. قلت ألبس النهارده كلاسيك بلاش كاجوال ... طلعت القميص الفان هاوزين السماوي و البطلون البيج و الحزام البني و الجزمه التمبرلاند البني و النضاره البني

وقفت لأول مره أحفلط في نفسي لمده ربع ساعه ... بصيت في ساعتي لقيتها الساعه تمانيه ... رحت داخل أتوضا علشان أصلي المغرب في السكه و أنا رايح المول إللي فيه السينيما ... الساعه تمانيه و ربع دخلت المسجد ... و قلعت الجزمه و الشراب ... معرفش ليه قلعت الشراب .... و حطيتهم ورايا بالضبط ووقفت أصلي ورا الإمام

خلصت الصلاه و .... أيوه بالضبط ... حصل إللي توقعتوه ... برافوا .... ما لقيتش الجزمه ... طبعا شعرت بالصدمه من أن شخص يسرق داخل مسجد و بالحزن الشديد على الجزمه علشان كانت مريحه و غاليه ... 500 جنيه ... قعدت أبص حوليا يمكن أشوف إللي خدها ما لقيتهاش ... وقفت محتاس مش عارف أعمل إيه ... بعدين ركزت شويه ... ورحت لفراش المسجد عطاني شبشب حكايه علشان أروح بيه

طبعا أنتو عارفين أن الشيطان شاطر جدا و متفوق ... راحت دماغي فين ؟

فكرت و قلت لنفسي ... يعني ده جزاة إللي يدخل يصلي في مسجد ؟.... يعني أبطل أصلي جماعه بعد كده ؟ ... وقعدت دماغي تودي وتجيب لحد ما لقيت نفسي قدام بتنا ,,,, المشوار أتضرب كده

بعدين فكرت ... قلت يعني مثلا إللي سرقها هيبيعها بكام ... خمسين جنيه ؟ ... والله لو كان جالي كنت عطيتهالوا بدل ما يشيل ذنب السرقه

و لما قلت لوالدي ... قال لي .... يا أبني الشعب جاع و مش لاقي نقطه الميه .... يعني اللي حصللك ده هيجي إيه جنب إللي بيسرقوا غطيان البلاعات و حنفيات المساجد

أفتكرت حاجه تموت من الضحك .... مره في الكليه عندنا حد سرق الشطافات من حمام الولاد ... شوف وصلنا لدرجه إيه

ما بقيتش عارف ألوم مين .... الفقر إللي خلا الناس بتاكل بعض ... ولا المرض إللي بياكل جتت المصريين .. أمراض قلب و كبد و كلى ... ولا ألوم الحشيش إللي بتدمنه الطبقات الدنيا و بيخليهم يسرقو علشان الكيف بيذل

ما بقيتش عارف أشتكي لمين ... قلت لأصحابي قعدوا يضحكوا .... محدش راعى أني كنت زعلان فعلا .... قلت علشان تحسوا بيا أحطيلكوا صوره الشبشب إللي روحت بيه



إيه رأيوكوا ؟

معفن مش كده ؟

في النهايه أكتشفت أن الشعب ده لو محدش شافه عاوز إيه ... هياكل بعضه ... علشان مهما رقبته طولت مش هيطول يهبش
شعب الله المختار
إللي عايش في مارينا و شرم الشيخ و الغردقه
مجتمع الميت ألف
حيث الثراء الفاحش و المصروف اليومي للأبناء الذي يزيد عن ألفين جنيه ... يومي هه ؟
كفايه كده علشان شكلي هبدأ أعك

عموما .... أستنوا البوست الجاي ... علشان بإذن الله هيكون صدمه و تجربه تدوينيه جديده تماما ... و أعتقد أني تقريبا هكون أن شاء الله أول واحد يعمل العمله دي

و الله يسامح إللي سرق جزمتي و يارب تتردله أضعاف من حيث لا يحتسب

هناك 21 تعليقًا:

غير معرف يقول...

فعلا يا كده
والله اللى حصلك ده الحمد لله عليه قوى. احمد ربنا انه من غير جروح و علاج و دوشة. كويس انها جت على قد الجزمة.
انا طول عمرى أسمع عن واحده تتقطع ودنها عشان الحلق أو يتقطع صوبعها عشان الخاتم و هكذا.
الشعب بقى كله عضو ف شلة تعبانين موله زى فيلم صايع بحر.
بس الحركة دى قديمة ف المساجد العادية مش ف مساجد المولات.. ياللا حاجة مبشرة
تعيش و تاخد غيرها.

keda-sponsor يقول...

يعني فكرك كان ممكن يقطع رجلي علشان ياخد الجزمه
هههههههههههه

بهزر ... عموما ....الحمد لله على كل حاجه

بإذن الله أعيش ... بس يا رب ما أخد غيرها

شكرا .... سلااااااام

زحل الفلكي يقول...

سبحان الله يا اخي
عالم غريبة
طب مهو فيه ناس بتسرق في الحرم
تخيل
في الحرم
يعني دول نقول عليهم ايه
ربنا يعافينا ويعيننا على اصلاح انفسنا علشان ربنا يصلح لنا حالنا

ادعي معايا وقول امين
مش كده واللا ايه
:)
ومعلش اتأخرت في زيارتك الكام يوم اللي فاتوا اعذرني يا باشا

شمعة أمـــــل يقول...

والله الفقر هيودى البلد فى داهيه عموما حصل خير وقدر اهون من قدر
معلش قفداك 500 جزمه

keda-sponsor يقول...

زحل باشا

آميييييين

و بعدين البلوج بلوجك ... تزوره وقت ما تحب ... فولا يهمك

بالمناسبه ... انا أتسرق مني شبشبين في الحرم السنه إللي فاتت

:(

سلاااااااااام

keda-sponsor يقول...

شمعه أمل

و الله الجزمه مش هيه المشكله عندي .... المشكله لحد دلوقتي هيه أن الموضوع لو جه في حد غيري هيبطل يصلي في الجامع ... وممكن يبطل يصلي أصلا ... ولا إيه

و عموما الحمد لله

سلاااااااام

ونورتيلي البلوج

زى الهوا يقول...

هههههههههههههههههههههههههههههههه , لازم يعنى تلبس كلاسيك ؟ ,

فى انتظار المفاجأة اللى فى البوست الجاى , حاسة انها هتبقى جامدة ، لما نشوف

زى الهوا يقول...

القميص الفان هاوزين ,والجزمة الدريم لاند , هيه دى ماركات يعنى ولا نوع القماش والجلد وكدة يعنى؟

keda-sponsor يقول...

زي الهوا

بإذن الله هتكون مفاجأه لذيذه ... طريقه جديده للربط بين المدونين و الأستمتاع في نفس الوقت و انا لسه بحضرها لحد دلوقتي ... أصلي بدور على أفكار

timberland , Van Hausein

الأولى ماركه أحذيه بتلاقي توكيلها مع أديدس

و التانيه ماركه ملابس رجالي كلاسيك ألماني ... بس أنا مش متأكد من طريقه كتابه التانيه ... بس أعتقد أنها صح

أنا من ساعتها بطلت أنزل من البيت أساسا ... بقالي أربعه أيام ما بنزلش

safa7_karmooz يقول...

تعيش وتتسرقلك المرة الجايه فانله :D

بقولك يا جميل...

بعد كده لما تنزل المسجد تصلى..

حط فردة من الجزمة او الشبشب فى اول الجامع

والفردة التانية فى مكان تانى

وبكده مش هتتسرق

لانه لو اخد فردة مش هيعرف يجبلها فردة تانية :D

وبطل حقد عالناس التانية

احمد ربنا زيينا :D

Semsema28 يقول...

ههههههههههه

انا مش عارفه اضحك ولا اعمل ايه

هههههههههههههههههه

بس بلاش تتدعى ع اللي سرق الجزمة.... انت متعرفش ظروفه ايه

ادعيله بالهدايه

الناس غلابه اوووووووى

وكل ده بسبب السينما متبقاش تفكر تروح سينمات تانى

ههههه

تحياتى

Ehab يقول...

بص يا صديقي انا مش هاضحك عشان عارف قد ايه الموقف رخم وعموما ربنا يعوضك خير متنساش انك كنت في بيته يعني هو اللي هيعوضك انت كنت في حماه وحصلك الإبتلاء ده يعني توقع انه هيديلك حاجه جميله جدا احسن من ال500 جنيه بكتير وعموما معلش يا سيدي فداك ميت جزمه
سلااااااااااااااام

keda-sponsor يقول...

سفاحنا الكبير

لو المره الجايه فانله مش هعرف أخش
البيت

بس جامده قوي فكره الفرده في كل ناحيه
هبقى أفكر أعملها المره الجايه

أنا بقيت حاطط كيس بلاستيك خامته رفيعه قوي في المحفظه معايا ... لما أدخل الجامع أطلعه و أحط الكوتشي فيه قدامي

و بعدين أنت أول واحد يعلق على الكلام المكتوب في آخر البوست

بص يا سيدي ... أنا رحت قعدت مع الناس التانيه أسبوع .... ما حبيتش الوسط هناك حسيتهم مش حاسيين بالناس ... بيعملوا إللي بينضف هناك كأنه عبد عندهم


سلااااااام

keda-sponsor يقول...

semsema28

لو كل واحد جاع هيسرق ... يبقى حالنا هيبقى زفت ... و الله العظيم لو الراجل ده جالي و قالي أنه محتاج كنت عطيته إللي معايا ... علشان كده الإسلام أمر بالتكافل الإجتماعي

طبعا المفرض الواحد يدعيله بالهدايه ... بس أنا كنت بدعي عليه من غيظي

سلااااااااااااااااام

keda-sponsor يقول...

و الله يا شنكوتي أنت بتتكلم صح

تصدق أخدت 500 جنيه تانيين من بابا و نزلت جبت كوتشي من أديداس

ههههههههههههههههه

و بعدين مش مشكله لما تضحك ... أنا نفسي الموقف نزل عليا بضحك

ربنا يعوضني في الدرجات و مايحصليش زي ما حصلي في الأمتحانات السنه دي
ههههههههههههه

سلاااااااااام

اسكندراني اوي يقول...

عارف الافصل دا حصل معايا بس كان ايه بقى في فرح وتخيل بقى انا لابس البدله والكرافت وطالع من الجامع لابس شبشب هههههههههههههههه
تعيش وتاخد غيرها

keda-sponsor يقول...

معلش يا أسكندراني

تصدق .... فعلا الشبشب ما بيلقش على البدله

هههههههههههههه

نعيش و ناخد غيرها


سلااااااااااااااااااام

loza يقول...

بعد كده ممكن تبقى تحط شبشب معفن فى العربيه ولما تيجى تنزل تصلى اقلع الشوز والبس الشبشب

بس لو العربيه بقى اتسرقت

يبقى الشوز السبب:D

Mohamed Elshal (shix) يقول...

تعيش وتاخد غيرها يا عم الحج وعلى فكره احنا بعد موصلنا لمرحله نشل الجزم والشرابات مفيش حاجه حتقف قدامنا بعد كده يعنى مثلا ممكن انت نفسك تتسرق وتتباع فى سوق العبيد اللى حيعملوه جنب سوق الجمعه عارفه ههههههههه

keda-sponsor يقول...

loza

أنا حليتها خلاص

بقيت أعمل كل مواعيدي بعد المغرب ... أصلي في الجامع إللي قدام بيتنا و بعدين أطلع ألبس شوز و أروح المشوار

فكره مش كده

سلاااااام

keda-sponsor يقول...

shix

إمبارح روحت أعتقت أربعه كانوا معانا في الكليه و أتخطفوا

ههههههههه


سلااااام