الأحد، 22 يوليو 2007

إتلم المتعوس على خايب الرجا

في بدايه الأمر أحب أن أعتذر عن توقفي عن الكتابه لفتره طويله نسبيا وذلك لظروف القلق التي عشتها لأقتراب ظهور النتيجه مما جعلني مفلس فكريا عاجزا عن الإبداع ... وبعد ظهورها ... أرتحت نفسيا وعدت من جديد


الزمن : الساعه 4,30 فجرا
المكان : أحد الشوارع الجانبيه المؤديه إلى شارع البحر
الحدث : طبعا لم يحدث هذا الحادث لي لكن لأحد أصدقائي الذي كان يركض عل البحر معي و الذي حكاه لي فيما بعد قال لي : .... ماشي في أمان الله لقيت واحد بيقول لي ... أطلع باللي معاك ....أتدورت و بصيت له ... و مت على نفسي من الضحك .... لقيته بيقول لي ... بتضحك عل إيه يا عبيط ... قلت له : أصل أنا معايا جنيه و نص ... الجنيه هجيب بيه إزازه ميه لما أخلص جري ... و النص جنيه هجيب بيه باكو مناديل ... عاوزهم خدهم ...... لقيته تنح شويه وبعدين قعد يعيط و يصوت ... أول حاجه أتفجعت ... وبعدين تحرك الفضول عندي .... و قلت له بتعيط ليه كنت قد بدأت أتأمل في ملامحه ملامح شاب مصري مهذب : قال لي أصل دي أول مره أجرب أثبت حد و في الآخر يطلع مفلس ... قلت له يعني أنت مشكلتك إيه ... قال لي ... مش لاقي شغل بقالي سنتين بدور و مش لاقي ... وبعدين أبويا قال لي مش هقدر أصرف عليك بعد كده
طبعا فهمت أن المشكله هيا البطاله كالعاده
طنشت الموضوع و قلت ده أكيد حادث فردي ... علشان الريس قال أنه هيوفر أربعه مليون فرصه عمل

تاني يوم كنت راجع من العجمي ... وفي أحد الشوارع في طريق العوده لاحظت ظاهره محيره جدا

بطول الشارع الذي لا يتعدى عشره كيلومترات عددت على رصيف واحد ما يقرب من ثلاثه و أربعأين مقهى ... وكلها مزدحمه بالشباب تذكرت الشاب الذي قام بتثبيت صديقي ... و فكرت في أن كل دول مؤهلين أنهم في أي لحظه يبقوا زي أخينا ده

حسيت بإكتئاب و قررت أعمل حاجه لذيذه جدا ... قلت ممكن أفضل في الكليه على طول علشان ما أطلعش عاطل

و بعدين قلت ربنا هيفرجها علينا بإذن الله معرفش إزاي بس ربنا كبير

طبعا عرفتو مين المتعوس و مين خايب الرجا ... مش كده و لا إيه


باي باي

هناك 10 تعليقات:

شمعة أمـــــل يقول...

صحيح هم يضحك وهم يبكى
موضوع الباله ده لو قعدنا نتكلم فيه مش هنخلص بس بنتمنى من الله اننا نلاقى حل قريب
ويا سيدى مش لازم تقعد فى الكليه فى ناس ربنا بيكرمهم اول ما بيخلصوا
ربنا يوفقك ان شاء الله

زى الهوا يقول...

اولا الحمد لله على سلامة حضرتك , وماعرفناش النتيجة عملت ايه؟؟؟؟, بالنسبة للبوست بقى والله هوه فى شغل بس اللى يتعب فى البحث , وإن شاء الله لما هتتخرج هتلاقى شغل على طول ومش هتقعد جنبهم على القهوة

safa7_karmooz يقول...

تصدق فكرت مرة اثبت ناس...بس قلت بلاش خربانه خربانه ...

بس الناس بتوع الكليات العملية مش بيبقوا زى النظرية...يعنى مستقبلهم مضمون عننا بكتيييييييييير

انا شكلى هشتغل فى الاخر جزمجى

ابقى عدى عندى فيه حد جديد هيطرطش معايا..:)

keda-sponsor يقول...

angel_bero

و الله أنا قعدت أدور على حل ... قلت أهزر بالحل العبيط ده

أهلا بيك عندي في المدونه و يا رب أشوفك هنا كتير

سلاااااااااام

keda-sponsor يقول...

زي الهوا

الله يسلمك
و بالنسبه للنتيجه الحمد لله جبت جيد جدا

و يسمع من بقك ربنا ... أنا بقيت ماشي في الشارع حاسس أن في مشروع اسمه صيدليه لكل مواطن ... يعني فتح الصيدليه دلوقتي فاشل جدا

شكرا

سلااااااااااااااااا

keda-sponsor يقول...

أبو السفاحين حبيبي

بلاش تثبت حد ألا يطلع مفلس زي حالات صاحبي

بعدين يا سيدي موضوع الشغل ده في الآخر ربنا هوه إللي بيرزق

و الكوتشيات أنتشرت قوي

سلااام بقى علشان أروح عندك

عابرة السبيل يقول...

ههههههههه
تصدق ..الحرامى ده حظه حلو ..لانه ما اخدش زنب السرقة
__________________
البطالة ...والله مش عارفة ايه حلها مشكلة بتخنق كل بيت

...........................
سلام عليكم

ابو العربى يقول...

فعلا متطلعش من كليتك وخليك ناصح عشان اول ما هتخلص ابوك بقى هيعمل فيها بيخليك راجل ويقولك كفايه على قد كده مصاريف واعتمد على نفسك وتنزل تثبت فى خلق الله لان مفيش شغل وحتى مفيش مكان على القهاوى

ربنا ينتقم من الى ظلم شبابك يا مصر

تحياتى

keda-sponsor يقول...

عابره السبيل

المشكله مش في الحرامي ... اللي خلوه حرامي ... ولا إيه
نورتيني ... ويا رب أشوفك هنا كتير

شكرا
وعليكم السلام

keda-sponsor يقول...

ضد الظلم

أنت الوحيد إللي فهمتني ... يعني أنا لو أتخرجت و عاوز أفعد على قهوه ... لازم أفتح واحده علشان أقعد عليها
صح ؟

شكرا

سلاااااااام