الخميس، 5 يوليو 2007

كلمني . شكرا

المكان : مكان التلاحم البشري الذي يشبه علبه العجوه المتحركه : الترام
الزمان : أي يوم من أيام ربنا

و أنا واقف في الترام شاغلا حيز من الفراغ ...
وماله لو ليله ..... إلخ
إللي كان من قبلك أنت ....... إلخ
الله لا يحرمني منك .......إلخ
و توالت الأغاني على مسمعي .... مصدر هذه الأغاني هو الإختراع الساحر الصغير المسمى بالموبيل لا أعرف كيف كانت شكل حياة الشعب المصري قبل ظهور هذه المعجزه الصغيره

و حلاوه الشعب المصري في أنه أما يجيلوا مكالمه يفرح قوي ... أصله على طول بيجيلوا ميسدات .... و تلاقي الواحد ماسك الموبايل بإيديه الأتنين و بيقول : ألووووووووووووووووو ... وبعدين لازم يشتم إللي بيكلمه مره أو أتنين علشان يحسس الناس إللي حواليه انه بيدير حرب أو شركه عز الدخيله من موبايله ... و بعض الناس محدش بيعبرهم و بردو بيعملوا نفسهم بيجيلهم مكالمات مهمه ....

كان عندي واح صاحبي بيضبط منبه يرن في نص درس العربي علشان يبص للموبايل بنظره خطر ده بعد طبعا ما يرن ألفين مره و يعمل نفسه مش سامعه و كل الناس تنبهه أن الموبايل بيرن و بعد يرفعه فوق علشان يوريه للمجموعه كلها ... ز بعد التمثيليه دي كلها يقوم يحطه على ودنه كده على الفاضي و يقعد يقول : أمممممم ... هممممم ... طيب .... طيب .... اممم .... لا لا لا .. مينفعش كده ... طب خلاص ..... سلام
كل أسبوع كده إلى أن أرادت الأقدار أن يأخذم منه المدرس قبل بدايه الدرس و أغلقه ... و كانت المفاجأه أنه في نص الدرس أتفتح و رن لوحده ؟؟؟؟ طبعا الولد كان شكله معفن أوي

و مره تانيه البواب قالي لما تحتاج حاجه أتصل بيا على الموبايل و قول لي أنت عاوز إيه ... حتى البواب ؟

بلاش دي ... في شارع أبي قير في الأسكندريه ... و هو من شوارع الإسكندريه الرئيسيه ... واحد واقف في نص الشارع بيتكلم في الموبايل الساعه عشره بالليل و أنا كنت ماشي بالعربيه فجأه لقيته قدامي بدون سابق أنذار و ده خلاني نزلت على الأتجاه المعاكس علشان ما أخبطهوش ... المضحك في الموضوع أن كل العربيات إللي ورايا عملوا كده ... وهوه لسه واقف بردو و ماتحركش

وبعدين جاءت الطامه الكبرى بالرساله المجانيه خفيفه الظل : كلمني شكرا
رساله في قمه الاستفزاز ... لدرجه أني أطالب شركات المحمول بعمل رساله رد عليها تقول : أقنعني . شكرا علشان في الغالب إللي باعتها غلس و أنا مش محتاجه و لا هوه محتاجني بس هوه باعتها علشان موبايله يرن فيكنسل عليا كأنه مشغول قوي

ليه الشعب المصري بيحب الموبايل كده ....لو ليعملوا قانون أن الناس إللي ليها لازمه بس هما إللي يمسكوا موبايلات .... صحيح أن ده معناه أني ممسكش موبايل ...بس أنا مين هيعوزني

فأنا وجهة نظري أن معظمنا مش محتاج موبايلات قوي ... و بعيدا عن الهزار ... أنا شايف أنه أستنزاف لدخل المواطن المصري ... لدرجه أن في واحد بيكون مرتبه 200 جنيه بيروح يجيب بنصهم كرت شحن ... وفي أسر عندهم ست موبايلات يعني ممكن يفتحوا سنترال بكل سهوله

دلوقتي في مصر كل الناس معاها موبايلات حتى العيال الصغيره في إبتدائي ... نيجي للسؤال الغلس ... عملنا إيه بكل الموبايلات دي ؟ ... حققنا إيه غير أستنزاف الدخل و زياده الحوادث بسبب القياده أثناء الكلام في المدعوق الصغير الجميل في نفس الوقت ؟

و الميزه الوحيده للموبايلات كانت لو طلعت زمان ... كان عبد الحليم ما مثلش و لا فيلم على أساس أن أساس الحبكه أنهم مش عارفين يجيبوه و هوه في الشارع ... و للأسف ما استفدناش بالميزه دي

و المستفيد الوحيد هو شركات المحمول إللي رصيدها بيتضاعف

علشان كده الشعب المصري ده كده ... عارفين ليه .. علشان طول عمره بياخد على قفاه

بس بمزاجه

هناك 13 تعليقًا:

زى الهوا يقول...

ههههههههههههه كنت ناوية اعمل البوست الجاى عن كدة وعن هيافة الشعب عموما ، بس خلاص بقى ، بس بوست حلو اوى ، ودا مايمنعش اننا عندنا فى البيت خمس موبيلات من كتر ماحنا ياعينى مهمين , ولا ياااه بقى لما انا ولا اختى نلاقى رقم جديد بيرن بالاقى الفرح بتطنطط فى وشنا ، وخصوصا انا واختى لأننا الوحيدين اللى ياعينى شغالين ميسدات ، بس بجد والله ساعات باحتاجه اوى ، كفاية إن بابا شغال ماشاء الله فى اليوم بتاع تلت مرات عملين اكل ايه وهتروحوا مش عارفين فين ؟؟ وكأنه تليفون البيت , ولا ياه بقى لو اداله انى موبايلى مقفول بتبقى نهايتى ، بكرة اشتغل شغلانة جامدة وابقى شخصية مهمة والتليفونات ماتبطلش

زى الهوا يقول...

انا نسيت اعلق على كلمنى شكرا , دى مهمة جدا كفاية انى لما مش بيبقى معايا رصيد بمسد بيها , مش ممكن عليا رغاية جدا

keda-sponsor يقول...

زي الهوا

أنا بقى موبايلي رن ست مرات من السنه إللي فاتت ... مره جاتلي نمره غريبه و لما فتحت لقيت واحد الموبايل بتاعه اتصل بيا وهوه مش واخد باله .... سيبت الخط مفتوح شويه علشان العداد بتاع مده الكلام يزيد شويه ... وبعدين قفلت ولحد دلوقتي معرفش هوه مين

بالنسبه لأن بابا يجيبني عليه ده السبب الرئيسي المكرهني في الموبايل ... أمال فين الحريه ... وبعدين أنا بكون لسه نازل ما أعتقدش أني وحشته يبقى أكيد عاوز مني حاجه

أما عن رساله كلمني شكرا فدي أكتر رساله بتوصل لي من نمر غريبه ... عندي بتاع أربعين واحده من ناس معرفهاش

وعلى رأيك يمكن بكره نبقى مهمين و موبايلاتنا ما تبطلش رن

بالمناسبه .... أرغي براحتك
الصفحه دي أساسا معموله علشان الرغي

و بغدين ما تعملي حاجه في الحر ده

شكرا

من غير كلمني

سلااااااااااااام

safa7_karmooz يقول...

كلمنى ..عفونز...هى مفيدة ومستفزة ...

ان حد يكون معاه رصيد ويبعتهالك ...مستفزة ...

وانك تكون مزنوووق ومحتاجها ...دى مفيدة

يعنى مرة النور قطع وانا فى الاسانسير ...ومش معايا رصيد..رحت بعغت كوول مى للبيت عشان يعرفوا يجيبوا البواب يطلعنى

بس الفعه ان البواب كان قافل موبايله ..زلما رنوا عليه عشان يطلع :D

keda-sponsor يقول...

سفاح باشا

الرساله دي مستفزه جدا ... يعني أنا مثلا عندي واحد صاحبي بيكلم كل الناس ويجي عليا و يبعتلي كلمني شكرا ... طب ليه

أنا بقى بقيت بحلقله علشان ما يبعتهاش تاني .. مره بعتهالي رحت بعتهالوا ... راح متضايق ... تبقى مستفزه و لا لأ
الظريف في الموضوع أنه أخيرا أتصل بيا بس علشان يشتمني

بس عموما ممكن يكون ليها فايده زي ما أنت بتقول

سلااااااااااام

غير معرف يقول...

كده

وبعدين معاك مش عاجبك ليه اختراع كلمنى شكرا؟؟ مع اننى مبسوطة بيه جدا لأنه أكيد مفيد لو معندكش رصيد او مفيش حد فاتح عشان تشحن او كده تقوم تبتدى تستخدمها و هى بالنسبالى فكرة حلوة قوى.
النقطة التانيه انا شايفه انك بتستخدم الموبايل و قصاد انك بتاخد خدمة كويسه و بتكلم على فودافون انك تدفع فلوس وده الحال ف كل البلاد المحترمة
مش موافقاك ف موضوع ان حد بيضربنا على قفانا ف موضوع الموبايلات بس كل حاجه بتستخدمها ليها حقها..
و بعدين موضوع هوس الرنات و النغمات والثيمز ده مش احنا بس ده كل الدول العربيه كده و خصوصا دول الخليج على ما سمعت ... ربنا يقوينا

صاحب البوابــة يقول...

حقيقة بوست رائع

اعجبتني سخريتك المريرة

على حال هذا الشعب الفقير

تحياتي

keda-sponsor يقول...

كوين

يا أستاذه أنا بالنسبه ليا الموبايل يا أتكلم بيه ... يا يكون مفهوش رصيد فاقفله يا أشحنه و اللي عاوزني يكلمني و اللي أنا عاوزه أكلمه ... لكن واحد هوه اللي عاوزني و في الآخر بيبعتلي كلمني شكرا ... ده من الآخر بارد ... أصل أنا مقروص من الموضوع ده كتير قوي

و بعدين موضوع الأخد على القفا ده أثبتهولك.. أنا قياسي لفايده الأشياء هو الربح البمحقق بواسطتها ... يعني مثلا إللي تتصل بخطيبها تسأله بيحب عمرو دياب أكتر و لا حماقي أو مثلا بتحب الكبده بالثوم و لا بالبصل أو أي حاجه من الحاجات دي يبقى إيه اللازمه

فايدته الوحيده لو عاوز من اللي هتتصل بيه حاجه مفيده

يعني مثلا أكبر كارثه لما والدك يتصل بيك عليه ... تكون بتدعي على الأختراع نفسه من أول جرهام بل

مش عارف عموما ... وجهات النظر مفتوحه

يعني أنا بوافقك على موضوع أن أحنا بناخد خدمه ... لكن ما بنستغلهاش صح

عموما شكرا على التعليق

keda-sponsor يقول...

صاحب البوابه

أنا حاسس كده أنك فهمت قصدي صح
يعني أحنا فقرانين و كمان بنتدلع

آه نسيت ...أهلا بيك و بإذن الله نشوفك هنا كتير

سلاااااااااام

صاحب البوابــة يقول...

جئت اليوم خصيصاً

لكي اخبرك ان تعليقك الذي علقته عندي

قد اعجبني للغاية

واضحكنى كثيرا جدااااااااا

تحياتي عزيزي

safa7_karmooz يقول...

اضافة صغننه...كلمنى شكرا مش بتتبعت من فودافون لاتصالات

:)

keda-sponsor يقول...

أستاذي صاحب البوابه

منذ صغري و أنا لا أعرف أن أجيب على إطراء فسامحني على بلاهتي

و لكن الحمد لله أنني أستطعت أن أضحكك

شكرا لك

keda-sponsor يقول...

سفاحنا الكبير

ده من فضل ربنا علينا ... ناقصه هيه يجيلي كلمني شكرا من أتصالات

شكرا على الإضافه