الاثنين، 2 يوليو 2007

خلاويييييييص .... لسسسسسسسه


في يوم من الأيام كنت ماشي في أحد شوارع الإسكندريه فشوفت شويه عيال صغيره بيلعبوا اللعب إللي كلنا لعبناها و أحنا صغيرين
قعدت أتفرج عليهم و هما بيلعبوا لحد ما واحد منهم قال : ما تيجوا نلعب استغمايه ... وافق الأطفال على الموضوع و عملوا قرعه
بدأ اللعب و أستند واحد على الحائط بوجهه وقال العباره الشهيره : خلاوييييص فيرد عليه أصدقاؤه : لسسسسه
وجدت أحد الأطفال بحنكه و مهاره جيمس بوند و أدهم صبري في نفس الوقت بيفتح باب صندوق الكهرباء و ينظر حوله في خبث ويدخله
طبعا أنا قلبي وقع في رجليا و قمت جريت للصندوق و قلت للولد : ما تلمسش حاجه خالص و أنا هحاول أطلعك
طبعا أتلم حوليا العيال .. و خرج الولد المستخبي بكل سهوله وقال : عمو ... حضرتك عبيط ؟ أنا بقالي شهر كل يوم بستخبى هنا و ما بيحصلش حاجه ... و بعدين أنت مالك بينا
و قفت أمامه قائلا : يا ابني الصنوق ده فيه كهربا ممكن تموتك في ثاني
قال الولد : مفهوش حاجه
قلت له : خلااااص ... مفهوش حاجه .... بس ممكن ما تخشش جوه تاني
فجأه ظهر أمامي رجل طويل عريض فاضل له أكره و يبقى باب و قال لي : أنت مالك بالواد ياله ؟
أستجمعت أعصابي و قلت له : أبنك كان مستخبي في صندوق الكهرباء
قال لي : أنا إبني يعمل إللي هوه عاوزه
قلت له : بس ده ممكن يموت
قال لي بعصبيه : و كمان عاوز تموته يا معفن يا تييييييييييييييييت
منعته الرقابه

وبدأ ياخد موقف عدواني علشان يضربني
رحت طلعت أجري بسرعه لحد ما وصلت للعربيه و ركبتها و طياران على بيتنا
و أنا قاعد مع نفسي فكرت ... هوه الراجل اتضايق ليه ؟
د أنا كنت خايف على أبنه
ده بخلاف أن أبنه مؤدب ... يغني أما سألني أنت عبيط سألني بحضرتك ... شوف الأدب

عموما ... أكتشفت حاجه إن الواحد ما ينصحش حد بحاجه

لازم الواحد يكون بخيل و رمه بمعلوماته ونصايحه علشان يفضل محترم

و بعدين الراجل ده لو أبنه مات هيفرح ... يمكن يستضيفوه يعيط في القاهره اليوم أو العاشره مساء أو أي واحد من التوك شو إلي مالو البلد

الخلاصه : مفيش حد يستاهل النصيحه ... و إللي ينصح حد يستاهل إللي هيحصل له
سلام بقى علشان أروح أشوف الأهلي و الزمالك في نهائي كأس مصر

هناك 12 تعليقًا:

غير معرف يقول...

كده باشا فى الشكل الجديد..

اولا مبروك المدونة بالشكل الجديد

ثانيا عمرك ما تزعل من واحد جاهل اديتله نصيحتك و كنت خايف عليه و هوه معجبوش.اللى زى الحاج اللى شتمك ده ف يوم جهله حيأذيه او ممكن يقتله المهم انت تسأل نفسك سؤال: ليه اكون رمه و بخيل لما ممكن بنصيحتى أحمى واحد من الاذى او الموت؟؟؟
ساعتها حتقدر تشوف الموضوع صح و مش حتندم انك ف يوم نصحت حد لوجه الله.

منك لله فكرتنى بالذى مضى نفسى ألعب استغمايه تانى :)
سلام

ابو العربى يقول...

لا لا متقولش كده لازم تعمل الى عليك وتحاول هو اتشاكل معاك من احراجه واهماله انا من كام يوم اعد قدام المحل بتاعى وست معاه طفله صغيره والطفله عماله تروح تشوف اخوها فى محل تانى وعملاله تعدى الشارع رايحه جايه ودة شارع عمومى وانا قلبى بيعدى الشارع مع الطفله وهى ولا فى دمغها لحد ما راجل كبير معدى بعربيته راح واقف ومديها من المنقى يا خيار
فلازم نحارب ونقف ونحاول وننقذ ومنتستناش من الناس حاجة احنا بنعمل كده بفاعل انسانى مش حضرتك انسان بردو بس كده

تحياتى واحتراماتى

زى الهوا يقول...

هههههههههههههههههههه ياااه لو الواحد يرجع طفل تانى ، انا برده من النوع اللى مش بيحب يوفر نصيحته لنفسه , ممكن اكون ماشية فى الشارع مثلا والاقى بنت منعكشة اروح مزعقلها ولا بنت بتضرب بنت متهيألى انى ممكن اشمر واروح اضربها ، بس فعلا انا مع ضد الظلم فى انك ماتبخلش بالنصيحة على حد , جايز خد مايسمعلهاش بس فى غيره كتير هيسمعلها , وبعدين ايه الجبن الأذلى دا

keda-sponsor يقول...

الأستاذه كوين

أنا مصر إنك لازم تبقى رمه و بخيل بالنصايح ... بس ممكن أصلح كلامي شويه و أقول ... مش هنصح إلا إللي يستاهل النصيحه ... ودول بيبان عليهم ... يعني راجل زي عمنا ده تديله طرفين السلك وتقول له أمسك السلك جرب

keda-sponsor يقول...

ضد الظلم

أهلا بيك في المدونه عندي هنا و يا رب تزورنا كتير

بص يا سيدي ... أنت اسمك إيه ؟ ضد الظلم
بذمتك أنا كده ما ظلمتش نفسي أما نصحت الراجل ده ... جبت لنفسي الشتيمه و المهانه النفسيه
فهوه زي ما قلت لكوين النصيحه هتبقى لناس ناس
يعني مش كل واحد أشوفه أنصحه .... بس إللي يستاهل

أنا أنسان ومش مستني من الناس حاجه ... بس هما كده بيظلمونا و لا إيه
شكرا على مرورك وسلاااااااااااام

keda-sponsor يقول...

كل م أبدأ أتحر و أتخنق تزورني زي الهوا ترط المدونه بتعليقها

بصي يا ستي
أنتي متفقه معايا أن في ناس بتبخلي عليهم بالنصيحه ... و متفقه مع ضد الظلم أن أنا لازم ما أبخلش على حد بالنصيحه ... طب إشمعنى ؟
عموما إحنا ممكن نلعب كيلو باميه
مع بعض و إللي يخسر هوه إللي ما يبخلش على حد بالنصبحه .... ويستحمل

بالمناسبه .... البلوج بتاعك رائع

safa7_karmooz يقول...

مبروك اللوك الجديد

وكمان حبكت يعنى

متخليك فى حالك يا اخى

واهو قالك بقاله شهر داخل خارج فيه :D

طنش تعش..تنتعش

keda-sponsor يقول...

الله يبارك فيك يا أبو السفاحين

و الله أنا فرحت بيك أوي .... أنت الوحيد إللي شايف رأي

بعدين الصنف ده ما بتكهربش ... الكهربا دي للناس إللي زي

ولا إيه رأيك

سلاااااااااااااام

زى الهوا يقول...

ههههههههههههههه طب كويس ، هابقى ازور حضرتك كتير بقى فى الصيف , بس انا ماقولتش نبخل بالنصيحة ( وش متنرفز ) انا قولت مانبخلش , بس ضحكتنى اوى الجملة دى :: بعدين الصنف ده ما بتكهربش

زحل الفلكي يقول...

ههههههههه

انا حصل معايا موقف مشابه
بس العيال كانوا مأدبين وسمعوا الكلام

الواد كان عايز يجيب قطه مستخبيه ورا كشك كهرباء كبير كده

والواد مصمم يدخل ورا الكشك في حته ضيقة بين الكشك وجدار عماره

يعني كده الكهرباء اصلا بتتلكك علشان توصل للأرض وبتحب جسم الانسان اوي علشانه اسرع طريق للأرض

قولتله يابني متخشش جوه قالي طب عايز اجيب القطة
قولتله دور على خشبة وزقها بيها تطلع من الناحية التانيه

وسبحان الله الواد سمع الكلام
وبأدب

!!!

keda-sponsor يقول...

زي الهوا

أنا آسف على عدم التركيز في القراءه أنتي عارفه العرق كان نازل على عنيا فمشوفتش النفي

أعتذر مره أخرى
و ده شرف ليا أنك تزوريني كتير بخلاف أنا الهوا أو أي حاجه زيه بتنفع في الصيف و والشتا كمان

شكرا

keda-sponsor يقول...

زحل باشا الفلكي

والله العظيم قلقت عليك و سألت كل الناس عن سر أختفاءك ... بس عرفت الحمد لله أن السبب هوه التدريب ...يعني خير الحمد لله

بص يا سيدي ... الولد إللي أنت بتتكلم عليه ده شكله كده مؤدب و أبن ناس و بيلعب مع قطط و ممكن يكون بيصطاد فراش ... يعني شكله محترم وبيسمع الكلام

أما الولد إللي أنا قابلته ده أكيد بيربي خرتيت أو سيد قشطه في البيت يعني من الآخر مشروع سفاح و ناجح لحد دلوقتي
فشخصيه زي دي خساره فيها النصيحه

ودي وجهه نظر شخصيه طبعا

سلاااااااااام