الخميس، 3 يوليو 2008

شارعنا


كنت ماشي في شارعنا ... و خير اللهم ما أجعله خير لقيت عماره سبعتلاف دور بتطلع في أرض كانت فاضيه و الناس بتركن فيها عربياتها
و إمعانا في تنبيهي بالبناء الجديد إللي بيظهر ... وقعت طوبه و خبطت في وشي ... مش في دماغي لسوء حظكم .... و فجأه لقيت دم في إيدي مطرح الخبطه ... لقيتها عملت ندبه خفيفه أوي في وشي ... ندبه يعني بشله يا بهوات ... و بعدين بصيت فوق و أطلقت سيلا من الشتائم ... بص لي العامل إللي فوق وقال لي ... معلش يا باشمهندز ... و خلص الموقف

قعدت أفكر في شارعنا حبه حلوين كده و فكرت ... الشارع ده كان عامل إزاي و انا صغير ... بكثير من العسر أفتكرت منظر الشارع كان شكله إيه ؟؟؟
كان فيه كذا أرض فاضيه بقت ابراج و عمارات كبيره
كل ده طبيعي ... بس لما روحت بيتنا ... قلت ابص على آثار العدوان إللي حصل على وشي بفعل زلطه صغيره ... لقيت حته وارمه ... و تعويره صغيره لا تذكر ... بس سابت أثر في نفسي ... و قعدت أبص على وشي شويه و فكرت ... أنا وشي عامل زي شارعنا ... لأ يا خفيف ... محدش حفر فيه علشان يدخل غاز طبيعي ... عامل زي شارعنا أنه أتغير كتير عن ما كنت و انا صغير ... و أكتشفت أن الواحد بيكبر ... و دي ملحوظه ذكيه ... محدش أخد باله منها إلا أنا ... و شكلنا بيتغير ... انا مثلا بقالي سنتين في الكليه و داخل التالته ... إمتى هبطل أخد و أبدأ في العطاء

دي كانت البدايه ... و رجعت أفتكرت شارعنا ... بدأ بالأخذ ... سفلته و تصميم و حركات كده ... و بعدين شغال دلوقتي في العطاء من قبل ما أتولد ... حد فاهم حاجه ؟؟؟
أنا مش فاهم أنا عاوز إيه ... بس الكلام شكله عميق ... عندك طول هناك يا كابتن ؟؟؟؟
الخلاصه ... الواحد لازم يعيش حياته بصوره كويسه علشان يكون تأسيسه كويس و في نفس الوقت ما يقرفش نفسه ... و في نفس الوقت لما يبدأ في العطاء يبقى زي شارعنا ... لا يبخل في العطاء

و في يوم من الايام هتبقى مسؤول عن شوراع صغيرين ... آآآ... آسف أطفال صغيرين ... تحط لهم أساس أحسن من اساسك علشان يطلعوا شوارع جامده و كويسه
ولا إيه ؟؟؟

هناك 12 تعليقًا:

دكتور بهــدوء يقول...

م اكتر الحاجات اللي بتقلقني ازاي تبقي مسئول عن طفل
كل حاجه ف حياته انت اللي هتعلمهالو
الصح انت اللي تعرفه انو صح والغلط انت المسئول عنه
ربنا يقوينا

Cold air يقول...

هاي keda-sponsor

بما إني باش مهندس أد الدنيا
قول إنشاءالله
فالموضوع يخصني جدا
بالأخص الصنيعيه -العمال يعني-
اللي عاملين نفسهم فاهمين كل حاجة
المهم

إسلوبك جامد موت
و حلو اوي حكاية في عندك طول دي
أصل انا لسه جاي من مطروح بحر وكده
أأأ
و تقبلي مروري بالشارع
قصدي بالمدونة
ههههههههههههههههههههههههههههه

زى الهوا يقول...

موضوع عميق , وفيه شبه من موضوع المعالق بتاعى فيه شوية كنايات برده , بالنسبة للتعويرة فألف سلامة وكيس انها جات على اد كدة

وبالنسبة لأمتى هابتدى فى العطاء بدال مااخد , فهانت اوووووووى اديك شايف اهوه انك كنت صغيرر جدا وفجأة بقيت باشمهندش , بكرة تقول ياريتنى كنت فضلت باخد ومااديش ابدا

اما عن الاطفال فديما فى صلاتك ادعى ربنا انه يهديك ذرية صالحة بعد كدة إن شاء الله

موضوع حلو اوىى شكل القهوة دى هتشتهر باين وهيجيلها زباين من مصر كلها وهتغلوا علينا كوباية الشاى

yky يقول...

جاااااااااااامدة يامعلم بجد حلوة طحن
انا زيك بس انا فاكر شارعنا وانا صغير طوبة طوبة وحفرة وحفرة

Cold air يقول...

هع هع هع هع هع هع هع

حلوة أوي حكاية راجل بياكل نعناع دي
دأنت بتشردني كده

علي العموم براحتك ياعم دي مدونتك و أكتب فيها اللي يعجبك
بس كل هترد برده

هه ^_^ هه ^_^ هه

سلام علي قهوة ونص

keda-sponsor يقول...

دكتور بهدوء

هي المشكله الحقيقيه أن مسأله الصح و الغلط بقت مطاطه عند الناس ... يعني بقوا يقول لك ... مش صح أوي ... بس هنعديها

كده يعني

دي المشكله الحقيقيه

و منور القهوه

D:

keda-sponsor يقول...

cold air

انا لقيت المدونه اسمها
relaxation
و أنا الأسترخاء عندي مرتبط بقرص نعناع و موسيقى هاديه و جو معتدل
و زود إيحاء النعاع ده اسمك
cold air
كنت بفاضل بين أني أكتب راجل غاسل سنانه بسيجنال تو ... أو راجل بياكل نعناع

و الصراحه قلت النعناع أظرف

نيجي بقى للتعليق الأولاني

كويس أن عجبك الأسلوب و الفكره وصلت .. ده أساس أي موضوع يتكتب


معكش قرص نعناع سلف ؟؟

ههههههههههههههههه


نورت القهوه

keda-sponsor يقول...

زي الهوا

فعلا ... هو اهم حل من الحلول هو الرجوع إلى الله في كل شئ... و هو قادر على كل شيء

بالنسبه لموضوع باشمهندس ... دي وجهة نظر الصنايعي

أنا المفروض مشروع دكتور .... لسه تاني سنه في كليه صيدله

بالنسبه لكوبايه الشاي

أنت زبونه مخصوص ... و أستحاله نغلي عليها الكوبايه ... أو ناخد منها حساب أساسا ... أنت صاحبه مكان


بالنسبه لموضوع الأخد و العطاء ... انا مش مستعجل أبدأ ... انا حاسس أني قربت خلاص ... فبحاول أستمتع بكل لحظه أخذ جايه ... مين ضامن عمره ... و كلها كام سنه و أتخرج ... و المفروض أني هبدأ في العطاء بإذن الله

فربنا يسهل في كل شيء

و منوره القهوه

keda-sponsor يقول...

yky

فعدت أفكر شارعنا عامل إزاي ... افتكرته ... بس بجد .. اتغير كتير أوي عن ما كان زمان

الستة بتوع صيدلة يقول...

ايه الكلام الكبير ده بس

:D

لالا مش كويس عليك كدة فى الاجازة


بريك

keda-sponsor يقول...

بريك

لأ ... دي حته كلام كبير كده لزوم الحركات في القهوه ... بإذن الله المره الجايه هبقى أنزل بوست عبيط زي ما اتعودتم مني

كلامنجي يقول...

لك كامل الاحترام سيدي