الأربعاء، 20 يونيو 2007

تعالى أجيب لك إكتئاب


يعرف القراء المخضرمون إن معظم موضوعاتي جاءت لي أثناء مشاهدة التلفزيون مما يدلك على انه إختراع عبقري بالفعل

بعد مشاهدتي لأحد المطاردات المسليه للفأر جيري و القط توم على قناة إم بي سي 3 وجدت القناه تذيع أغنيه أطفال للمطربه نانسي عجرم تسمى شخبط شخابيط و من ضمن مشاهد هذه الأغنيه مشهد الأطفال جالسين في الحضانه , أثار هذا المشهد الحنين في قلبي لأيام الطفوله و الجلوس في المدرسه واللعب بالصلصال

و أثناء تذكر هذه الذكريات الباسمه ... تذكرت سؤال المدرسه الشهير في الحضانه

نفسك تطلع أيه لمّا تكبر ؟

كان هذا هو السؤال التقليدي في الحضانه و أنقسم الفصل إلى ثلاث مهن فقط طبيب و مهندس و ضابط شرطه

بعد تذكر هذا السؤال .... فكرت ..... ترى هل حققت حلم الطفوله

كنت أريد أن أصبح مهندسا في طفولتي حتى أرتدي الخوذه و يصبح معي لفافات ورق عملاقه

أنا الآن طالب في كليه الصيدله مما يدلك على أنني أقتربت جدا من هدفي

إذا سألتني نفس السؤال الآن سيكون ردي : مطرب , لاعب كرة قدم , ممثل , راقصه

لأنها مهن مسليه و مربحه في ذات الوقت

أردت أن أجعل الموضوع أكثر توسعا

سألت صديقي ع نفس السؤال
الإجابه : مهندس
ع طالب في تجاره إنجليزي

سألت م س السؤال ذاته
الإجابه : طبيب
و لكنه أردف قائلا: الآن أنا رأي تغير تماما أنا أريد أن أصبح مدلكاتي في شرم الشي
م س طالب معي في كلية الصيدله

دار السؤال على جميع أصدقائي فإكتشفت إن واحد منهم لم يحقق حلم طفولته إلا واحد الذي أراد منذ نعومة أظافره أن يصبح طبيبا وهو الآن في كلية الطب

الآن السؤال الحقيقي : لماذا لم يحقق أحدا حلم طفولته

الإجابه : بسبب الثانويه العامه , راجع مدونه قلم رصاص و جومة , وبسبب الظروف العقليه للطفل المصري حيث أن تدهوره العقلي يبدأ بعد دخول المدرسه
و الإجابه الأكثر منطقيه كده

رجاء لكل من يقرأ هذا الموضوع أن يجيب على هذه الأسئله

كان نفسك تطلع إيه و أنت صغير ؟
طلعت إيه ؟
نفسك تطلع إيه بعد ما كبرت ؟

هناك 6 تعليقات:

زحل الفلكي يقول...

انا اقولك مش بيطلعوا ليه اللي هم عايزينه
علشان البيوت معادتش بتهتم ان ولادها يطلعوا حاجه هم عايزينها
تعالا معايا كده نبص
تلاقي الاب والام شغالين علشان يربوا ولادهم ويكبروهم
بس
واخد بالك من يكبروهم
وتلاقيهم يودوهم دروس ويقولولهم انتوا بقا في الدروس يبقا لازم تطلعوا كذا
لا المفروض نموا جواهم الاحساس بإنهم يطلعوا حاجه مفيده
ويطلعوا اللي هم عايزينه

اجابة سؤالك
كان نفسك تطلع ايه وانت صغير
مهندس
طب وانت في كليه ايه
الهندسة
ونفسك تطلع ايه بعد مكبرت
اطلع مهندس كبير
:)

تحياتي

keda-sponsor يقول...

إيه ده
أنا مش مصدق
واحد تاني قدر يطلع زي ما كان نفسه وهو صغير

عموما أنت من الإستثناءات التي تؤكد القاعده

عموما هي الفكره جاتلي و أنا بحاول أوسع الآراء زياده

شكرا

غير معرف يقول...

مش بقى نفسهم يطلعوا حاجة عشان الحاجة مبقتش موجوده دلوقتى يعنى ايه؟؟
يعنى اللى بقى موجود دكتور فاشل بينسى الممرضة جوه بطن العيان يبقى الواحد يطلع زيو ليه؟؟ يطلع لاعب كورة أحسن عشان بيقبض مونى كتيييير و طول النهار بيلعب.. الأسئله بقى.
كان نفسى أطلع دكتورة بس بشرى
أنا ف كلية الصيدلة(زميلتك) مبعدتش كتير يعنى
نفسى أطلع حاجة تانية خالص بعد ما أكبر..نفسى يكون عندى بيزنس ضخم

keda-sponsor يقول...

فعلا الممرضه اللي الدكتور نساها بعد عملية استئصال الزايده الدوديه مضايقاني لحد دلوقتي بس بحاول استحملها

بالنسبه لفكره لعيب كوره فأنا منفعش ألعب كوره وانتي عارفه ليه
وبالنسبه لمطرب صوتي وحش
وبالنسبه لممثل أنا ما أنفعش
وبالنسبه لرقاصه ... حاسس إن الناس مش هتحبني

فعلشان كده بستأذنك أشاركك في البزنيس الضخم إللي هايكون عندك إن شاء الله

و ما تغبيش عننا زي المره دي دنا والله ما رضيتش أنزل البوست الجديد لحد ما أنتي تقري ده

شكرا

سلااااااااااام

Ehab يقول...

كان نفسي اطلع دكتور طبعا
اما طلعت ايه فأنا خريج تجاره وبشتغل شغلانه نوع من انواع الداتا انتري على الكمبيوتر
اما بقى وانا كبير عايز اطلع ايه فأنا اتغظت من الواد اللي سبقني في شغلانة مدلكاتي في شرم الشيخ
وايه رأي حضرتك اني فعلا بتدرب على موضوع التدليك فعلا بس طبعا مش في مركز تدريب لكن كل اللي اعرفه ويكون عايز مساج بعمله مساج بدون مقابل وناس كتير بتشكر في المساج بتاعي
عموما لو حد عايز بتاع مساج ابقى قولي
تحياتي يا فقري
على الفكره المجنونه
سلااااااااااااااااام

keda-sponsor يقول...

شفت صورتي أيام ما كنت عاوز أطلع مهندس حلوه مش كده
كده من الإقبال على وظيفه مدلكاتي خلتني عاوز أنا كمان أتعلم .... واضح إنها شغلانه حلوه .... وممكن الشركه مستحضرات التجميل بتاعتي أنا و كوين ترعى مركز التدليك
بتاعك

أنا بفكر اليومين دول أفتح مدرسه تعليم سواقه طيارات ... الحصه بثلاثه آلاف جنيه
إيه رأيك ... فكره جامده مش كده

تحياتي لك
و
سلاااااااااام



فكره جامده مش